دعوی اعتراض ثالث چیست؟

دعوی اعتراض ثالث چیست؟

دعوی اعتراض ثالث چیست؟

  • 1402/12/22

یکی از رایج‌ترین دعاوی در دادگاه‌ها را می‌توانیم دعوا اعتراض ثالث معرفی کنیم. به طور کلی دعوی اعتراض ثالث درخواستی است که به طور قانونی در یک جریان دادرسی قرار دارد؛ به عبارتی این شخص جزء طرفین دعوای اصلی به حساب نمی‌آید. در این مواقع در دادگاه به اعتراض شخص ثالث رسیدگی شده و اگر در حق و حقوق او خللی ایجاد شده یا ضرری به او رسیده باشد، حکم مناسب صادر می‌گردد. در این مقاله قصد داریم برای شما در مورد دعوی اعتراض ثالث صحبت کرده و اطلاعات مهم را در اختیار شما قرار دهیم.

 

دعوی اعتراض ثالث

 

معنی دعوی اعتراض ثالث

اگر بخواهیم به زبان ساده برای شما در مورد دعوی اعتراض شخص ثالث صحبت کنیم باید بگوییم که همواره حکم دادگاه فقط در مورد طرفین دعوا اجرا می‌شود و در تکالیف و حقوق دیگران تاثیری ندارد. اما در برخی موارد ممکن است به دلایل مختلف، حکم دادگاه اشخاص ثالث را نیز درگیر کند؛ به عبارتی در برخی شرایط حکمی که در هنگام دعوای دو نفر صادر می‌گردد ممکن است در دعوای دیگر اشخاص نیز تاثیرگذار باشد. به همین دلیل امروز قانون روشی را پیش بینی کرده تا در صورتی که شخص ثالث در دعوای طرفین متضرر شد، بتواند اعتراض و شکایت کند. این موضوع از ضایع شدن حق شخص ثالث یا ایجاد مشکلات مختلف برای او جلوگیری کرده و باعث می‌شود تا وی بتواند حقوق خود را بگیرد.

 

مهلت اعتراض ثالث

 

دعوی اعتراض ثالث | اعتراض شخص ثالث

از جمله موضوعات مهمی که در مبحث دعوی اعتراض ثالث اهمیت دارد، مهلت اعتراض آن است. در مورد این گزینه باید بگویید دعوایی ثالث مهلت مشخصی ندارد و شخص هر موقع که مایل باشد می‌تواند برای آن اقدام کند. در واقع مانند دیگر اعتراض‌ها به احکام و آرا، دارای مهلت مشخص مثلاً چند ماه یا چند روزه نیست و در هر زمان قابل مطرح است. اما طبق ماده ۴۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی یکسری موارد برای آن در نظر گرفته می‌‌شود که عبارت است از:

  • شخص ثالث باید اعتراض خود را قبل از اجرای حکم ارائه دهد.
  • در صورتی اعتراض ثالث پس از اجرای حکم پذیرفته می‌شود که شخص بتواند اثبات کند مؤاخذ اعتراض به جهاتی از جهت‌های قانونی ساقط نشده است.

اعتراض شخص ثالث نسبت به دادنامه

موضوعی که در مبحث دعوی اعتراض ثالث باید در نظر داشته باشید، این است که شخص ثالث می‌تواند نسبت به دادنامه اعتراض کند. در صورتی که هنوز رای قطعی صادر نشده باشد، فرد می‌تواند به راحتی به دادنامه اعتراض نماید. اگر شخص به عنوان یکی از طرفین دعوا دخالت نداشته باشد و حکمی علیه او صادر شده باشد این فرد می‌تواند در زمان ارائه دادنامه نسبت به این کار اعتراض کند.

 به طور کلی و خلاصه می‌توانیم بگوییم برای این کار نیاز است تا شخص از یک وکیل با تجربه و ماهر کمک بگیرد تا در این مسیر سخت و پر پیچ و خم مشکلی برای او ایجاد نشود اما موضوعی که همواره باید در نظر داشته باشید این است که امکان اعتراض به دادنامه وجود دارد و در صورتی که شما هنگام ارائه دادنامه یا ارائه حکم حضور نداشته باشید می‌توانید نسبت به آن اعتراض کنید. در مورد دادنامه می‌توانیم بگوییم که آن رای قاضی است که به صورت کتبی تنظیم و صادر می‌شود و پس از امضا به طرفین دعوا ابلاغ می‌گردد. در این مواقع قانون شرایطی را ایجاد کرده است تا افراد مخصوصاً دعوی اعتراض ثالث بتواند به آن اعتراض کند.

 

اعتراض شخص ثالث نسبت به رای قطعی

 

دعوی اعتراض ثالث | اعتراض شخص ثالث

علاوه بر اینکه شخص ثالث می‌تواند به دادنامه یا همان حکم نهایی اعتراض کند، قانون شرایطی را فراهم کرده است تا بتواند به رای قطعی یا همان حکم قطعی نیز اعتراض نماید. اما برای اعتراض به رای قطعی نیاز به شرایط خاصی است و بستگی به موضوع دعوی و جوانب مختلف دیگر دارد. بسیاری از وکلا معتقدند در صورتی که زمان زیادی از اجرای حکم گذشته باشد و شخص ثالث اعتراض نکرده باشد، ممکن است اعتراض به رای کمی سخت یا حتی غیر ممکن باشد.

 البته می‌توانیم بگوییم طبق قانون آیین دادرسی مدنی، اکثر مواقع برای موضوعات مختلف فرد می‌تواند به رای قطعی اعتراض گذاشته و اعتراض او نیز بررسی می‌شود. با این حال گاهی مواقع مکان اعتراض به دعوی اعتراض ثالث پس از ارائه رای قطعی وجود ندارد به هر حال برای بررسی دقیق و تخصصی این موضوع نیاز است تا بر اساس موضوع دعوی حتماً با یک وکیل با تجربه در این زمینه صحبت شود.

رد اعتراض شخص ثالث

از موضوعاتی که در مورد دعوای اعتراض ثالث باید در نظر داشته باشید این است که امکان رد اعتراض برای شخص ثالث در دادگاه مدنی وجود دارد. گاهی مواقع اعتراض اشخاص یا شخص ثالث پس از رای قطعی یا دادنامه رد شده و فرد مورد نظر دیگر نمی‌تواند روی حکم اعتراض بگذارد. البته این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما به طور کلی در صورتی که در قانون خلاف این موضوع ثابت شود که فرد مورد نظر حق قانونی ندارد یا در زمان مناسب برای اعتراض اقدام نکند، ممکن است قاضی نیز اعتراض او را نپذیرد. در این شرایط شما می‌توانید با یک وکیل به صورت تلفنی و یا حضوری صحبت کرده و از او راهنمایی‌های لازم را بخواهید تا با مشکلی به نام رد اعتراض شخص ثالث روبرو نشوید.

عدم استماع اعتراض ثالث

در مورد عدم استماع اعتراض ثالث باید بگوییم که در زمانی که موانع قانونی برای رسیدگی به دعوای مطرح شده ایجاد شود، دادگاه و قاضی قرار عدم استماع را صادر می‌کند. در نظر داشته باشید قرار عدم استماع امکان دارد به جهت قانونی و موجه نبودن خواسته و طرف بین دعوا صادر شود.

 موضوعی که باید در نظر داشته باشید این است که قرار عدم استماع قابل اعتراض است و در صورتی که اصل دعوا قابل اعتراض باشد، می‌توان به استماع نیز اعتراض کرد. در مورد این موضوع که در چه شرایطی قرار عدم استماع صادر می‌شود، باید بگوییم که هر زمانی که طرح دعوا با یک مانع روبرو شود و این مانع سبب شود که رسیدگی به دعوا در دادگاه مورد نظر بیخود باشد در نتیجه قرار عدم استماع نیز صادر می‌شود.

نمونه رای اعتراض ثالث اصلی

موضوعی که در مورد دعوی اعتراض ثالث باید بدانید این است که همواره یک نمونه دادخواست اعتراض برای شخص ثالث اصلی در نظر گرفته و مطابق با آن اعتراض خود را بیان کنید. در ادامه یک نمونه از اصلی‌ترین اعتراض ثالث اصلی را برای شما می‌آوریم که با الگو گرفتن از آن می‌توانید اعتراض خود را بیان کنید:

 

دعوی اعتراض ثالث | اعتراض شخص ثالث

اعتراض ثالث اجرایی

در مورد اعتراض ثالث اجرایی باید بگوییم که این گزینه به این معنی است که هنگامی که فرد ثالث خود را دعوی می‌داند و معتقد است که بدون حضور او دادگاه بررسی شده و حکم نیز صادر گردیده است، حتی اگر فرد ثالث در مرحله صدور حکم قطعی از حکم مطلع شده باشد نیز، می‌تواند اقدام به انجام اعتراض ثالث اجرایی کند. در این زمان قانونگذار موظف است تا دوباره دعوا را به جریان انداخته و به اعتراضات شخص ثالث در آن مرحله رسیدگی شود.

 

دعوی اعتراض ثالث | اعتراض شخص ثالث

طبق قانون و اجرای احکام مدنی و طبق ماده ۱۴۶، در این زمان برای جلوگیری از ضایع شدن حق فرد ثالث و پیشگیری از وارد شدن هرگونه اتهام به او، دادگاه باید اعتراض این شخص را در مرحله اجرا و بررسی مجدد قرار دهد. اعتراض ثالث اجرایی نیز دارای قوانین و مباحث مربوط به خود است و نیاز است تا افراد و به عبارتی اشخاص ثالث از آنها به صورت کلی اطلاع پیدا کنند.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله متوجه شدید، دعوی اعتراض ثالث یکی از مهمترین مباحث قانونی بوده و نیاز است اشخاص ثالث هنگام مواجه شدن با هر مشکلی از قوانین کلی یا جزئیات اطلاع پیدا کنند تا با مشکلات حقوقی مواجه نشوند.

اگر در زمینه‌های حقوقی نیاز به کمک گرفتن از یک وکیل با تجربه و ماهر دارید، پیشنهاد ما به شما صحبت در زمینه مشکل خود با نجات علی پور به عنوان یکی از بهترین و موفق‌ترین وکلای شهر ارومیه است.

نجات علیپور عضو سابق کانون وکلای تهران بوده و به دلیل داشتن تجربه کاری طولانی و تخصص و مهارت ویژه در تمام ابعاد حقوقی، می‌تواند به رفع مشکلات شما و ارائه مشاوره‌های موثر و نشان دادن راه صحیح به شما کمک شایانی کند.

  • اشتراک در:

نظرات

نظر بدهید