وکالت کاری چیست؟

وکالت کاری چیست؟

وکالت کاری چیست؟

  • 1402/06/12

وکالت کاری یکی از انواع وکالت هایی است که در آن موکل انجام تمامی امور اداری و کاری خود را به یک وکیل ارجاع می ‌دهد. البته در این نوع وکالت حق انتقال اموال وجود ندارد. واژه وکالت به ‌تنهایی به ‌معنای نماینده یا نایب قرار دادن یک شخص دیگر با استفاده از یک قرارداد رسمی است و شخص تعیین ‌شده به ‌عنوان وکیل باید به ‌عنوان یک نماینده تمامی امور حقوقی و قضایی، کاری و اداری شخص موکل را انجام دهد. وکالت کاری یکی از انواع وکالت هایی است که دارای قواعد و تشریفات مخصوص می ‌باشد.

 در این نوع قرارداد هر دو طرف باید رضایت کامل را داشته باشند و در هنگام انعقاد وکالت کاری نیز تمامی اختیارات وکیل به‌ طور صریح بیان گردد تا هیچ‌گونه اختلافی باعث برهم زدن قرارداد نشود. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با تفاوت وکالت کاری و وکالت بلاعزل، انواع وکالت کاری، متن وکالت کاری، خطرات آن و همچنین مدارک لازم برای تنظیم وکالت کاری آشنا سازیم. وکیل پایه یک دادگستری وکیل نجات علیپور، بهترین وکیل ارومیه میتواند به شما در زمینه تنظیم وکالت کاری کمک بکند.

کافیست تماس بگیرید 04433430139 

 

وکالت کاری

 

 در چه مواردی وکالت کاری ضروری است؟

 وکالت کاری از لحاظ مختلف دارای اهمیت است. به ‌عنوان مثال ممکن است به‌ دلیل سفر و یا دوری از وطن یا به دلایلی مانند کهولت و یا پیری امکان مراجعه به بانک ‌ها و اداره‌ ها و یا سازمان‌ های دولتی را نداشته باشید، یا این‌که به ‌دنبال اخذ جواز توسط سازنده بوده و نیاز به مراجعه به شهرداری داشته باشید، دراین‌صورت بهترین راه برای شما اخذ وکالت کاری است.

 یکی دیگر از ضروریاتی که میتوان بر وکالت کاری تکیه کرد این است که به‌ عنوان مثال: بازماندگان فرد متوفی بخواهند تمامی انجام امور اداری و مالیاتی خود را به یکی از وراث اعطاء نمایند. در چنین مواقعی باید بدانید که وکالت تنها شامل امور اداری مانند مراجعه به ادارات دولتی، اخذ حساب ‌های مالیاتی و غیره می ‌باشد. در حقیقت در این وکالت ‌نامه وکیل تنها اختیار انجام امورات اداری را دارد و به‌ هیچ ‌وجه نمی‌تواند نقل ‌و انتقالات در اموال انجام دهد.

 همچنین وکیل می‌ تواند با داشتن حق مراجعه به واحدهای قضایی، اموال به‌جامانده از متوفی را ثبت و ضبط نماید. اما توجه داشته باشید که وکیل کاری نمی ‌تواند به طور مستقیم این کار را انجام دهد بلکه باید عبارت با حق توکیل به غیر این عمل برای او ممکن شود. نوع دیگری از وکالت کاری که ضرورت بسیاری دارد در امورات مربوط به نقل ‌و انتقال است. به ‌عنوان مثال در هنگام خرید و فروش خودرو، آپارتمان، سرقفلی مغازه، زمین و یا غیره، همچنین انجام تمامی تشریفات می ‌توانید از وکالت کاری بهره‌ مند شوید. دراین‌صورت موکل و یا فروشنده نیازی به حضور در مراجع مذکور ندارد تا بتواند تمامی مراحل انتقال سند را انجام دهد. بنابراین وکیل یا خریدار اختیار تمامی امورات را در دست خواهد داشت.

 

تفاوت وکالت کاری و وکالت بلاعزل

 همان‌طورکه در بخش ‌های قبل نیز به آن اشاره کردیم، وکالت کاری نوعی وکالت ‌نامه است که در آن وکیل انجام تمامی امورات اداری را برعهده می‌گیرد. در این نوع وکالت، وکیل باید از وکلای پایه یک دادگستری بوده و دارای پروانه وکالت باشد. علاوه‌براین، در این نوع وکالت، وکیل حق نقل ‌و انتقال هیچ ‌یک از اموال را نداشته و تنها می‌ تواند امور اداری را انجام دهد که بر او محول شده ‌است.

 در این نوع وکالت موکل می‌ تواند هر زمان که بخواهد وکیل را برکنار کرده و وکیل نیز می ‌تواند بدون نیاز به اراده موکل خود از وکالت استعفا بدهد. اما یکی از مهم ‌ترین مواردی که در این‌ میان پیش می ‌آید این است که وکالت بلاعزل چیست ؟ در وکالت بلاعزل، برخلاف وکالت کاری، وکیل بدون اذن موکل خود حق استعفا نداشته و موکل نیز نمی ‌تواند وکیل را برکنار کند. وکالت در این نوع قرارداد زمانی ممکن است که عبارت ضمن عقد خارج لازم شرط شد که در ابتدای وکالت ‌نامه قید شود.

 اگر می ‌خواهید در زمان تمایل اقدام به فسخ وکالت نمایید، بهتر است به ‌هیچ ‌عنوان سمت وکالت بلاعزل نروید. اگر به ‌دنبال این هستید که به ‌عنوان موکل حق فسخ قرارداد را داشته باشید، لازم است وکالت ضمن عقد خارج لازم و به ‌صورت بلاعزل منعقد گردد اما ضمن عقد نیز مقرر شود که موکل تنها برای مدت معینی می ‌تواند حق فسخ قرارداد را داشته باشد.

بهترین روش این است که هر دو طرف رضایت کامل را برای خاتمه به وکالت داشته باشند که این عمل اقاله نام دارد. با توجه به ماده ۶۷۸ وکالت بلا عزل در صورت فوت یا جنون هر یک از طرفین از بین می ‌رود. اگر معلوم گردد که هر یک از این عوامل در زمان انعقاد وکالت نیز بوده ‌اند، عقد از همان ابتدا باطل محسوب می ‌شود.

 

وکالت-کاری-چیست؟

 

 انواع وکالت کاری

 وکالت کاری باتوجه به نحوه تنظیم آن دارای انواع مختلف است. امروزه وکالت ‌نامه ها دارای انواع مختلفی هستند تا افراد بتوانند انجام امور حقوقی و اداری خود را به‌ طور صحیح با استفاده از وکیل ‌ها جلو ببرند. درحقیقت وکالت کاری به دو نوع وکالت دادگستری و وکالت کاری تقسیم می‌ شود. در ادامه با هر یک از این نوع وکالت‌ ها آشنا خواهیم شد.

 آشنایی با وکالت دادگستری: با توجه به این نوع وکالت تمامی امور حقوقی به یک وکیل پایه یک دادگستری که دارای پروانه وکالت می ‌باشد واگذار می ‌گردد. بهتر است بدانید که وکالت دادگستری نسبت ‌به وکالت کاری دارای حساسیت بیشتری است. در زمان ‌های قبل هر کسی می‌ توانست از جانب موکل انجام امور حقوقی خود را برعهده بگیرد اما امروزه وکالت حقوقی تنها در دادگستری و توسط وکیل پایه یک اجرا می ‌شود. از جمله این نوع وکالت‌ ها می ‌توان به پرونده ‌هایی مانند طلاق، مطالبه طلب و مهریه اشاره کرد.

 وکالت کاری: در این نوع وکالت فرد نیازی به مجوز خاصی ندارد. به‌ عنوان مثال، شما برای تعویض پلاک ماشین خود به خریدار این وکالت را می ‌دهید که تمامی امور را از سوی شما انجام دهد، در این نوع وکالت تمامی وظایف به‌ صورت کامل شرح داده می‌ شوند و فعالیت وکیل تنها در حوزه شرح داده شده می ‌باشد.

 

 متن وکالت کاری

 متن وکالت ‌نامه کاری در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده و چنین می ‌باشد:

 مشخصات موکل

 نام و نام خانوادگی...............فرزند...........دارنده شناسنامه شماره .................. صادره.......... تاریخ تولد .../..../...... محل تولد........... شغل............ به نشانی.....................................

 مشخصات وکیل

 نام و نام خانوادگی.................. فرزند........... دارنده شناسنامه شماره............. صادره........... تاریخ تولد ..../...../یک۳ محل تولد........ شغل.......... به نشانی .................................

 

 خطرات وکالت کاری

وکالت-کاری-چیست؟

 با مطالعه این مقاله به‌ن ظر می‌رسد که وکالت کاری بسیار آسان است، اما بهتر است بدانید که اگر هر یک از موکل، وکیل و یا حتی دفترخانه در تنظیم آن دقت نکند باعث ایجاد مشکلات بسیاری می‌گردند. ازجمله خطرات وکالت کاری می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موکل باید درمورد تمامی مفاد وکالت ‌نامه دقت کافی را داشته باشد و بارها تمام موارد را مطالعه نماید تا اختیارات بیش ازآنچه موردنظر اوست به وکیل ندهد. به‌عنوان مثال اگر در وکالت ‌نامه اخذ وام مسکن قید شود وکیل به‌ راحتی می‌ تواند اقدام به اخذ وام نموده و موکل را با مشکلات بسیاری مواجه سازد.
  • موکل باید سعی کند در هنگام تنظیم سند وکالت کاری حق عزل را برای خود در نظر بگیرد تا درهنگامی که وکیل در انجام امور وکالت خود کوشا نباشد، موکل بتواند وکالت را فسخ نماید.
  • اگر هدف موکل از ایجاد وکالت ‌نامه کاری تنها به موارد شخصی است، بهتر است حق توکیل را در وکالت ‌نامه از وکیل خود سلب کند تا خیال او آسوده باشد که وکیل تنها می ‌تواند بر مورد وکالت تمرکز کند.
  • دفترخانه باید تمامی متون را عین همان چیزی که نوشته شده ‌است و شرایط مربوط به آن را برای موکل خود بیان نماید و او را از تمامی اختیارات وکیل آگاه سازد.
  • سردفتر باید تمامی امور مانند اخذ وام برداشت حساب بانکی و موارد مشابه را به موکل خود اطلاع دهد.
  • اگر وکالت کاری درمورد تعویض پلاک باشد، بهتر است فک رهن و تعویض پلاک با توافق طرفین نیز در نظر گرفته شوند.

 

مدارک لازم برای تنظیم وکالت کاری

 تنظیم وکالت کاری و تمامی شرایط آن بستگی به توافق طرفین وکالت دارد. گاهی مواقع ممکن است موکل به‌ صورت شفاهی تمامی وکالت امور را به وکیل خود بسپارد، اما در برخی موارد برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل و ایجاد یک توافق ثابت، وکالت ‌نامه بهتر است به صورت رسمی در دفترخانه های اسناد ثبت معتبر انجام می ‌شوند.

پس ‌از امضای قرارداد وکالت کاری به وکیل اعطاء می‌گردد. اما وکیل فقط می ‌تواند با توجه به توافق ‌های انجام ‌شده حرکت کند. درحقیقت وکالت کاری از نظر اختیارات وکیل به دو دسته وکالت تام یا مطلق و وکالت مقید تقسیم می ‌شود که هر یک از آن ‌ها دارای تعریف منحصر به ‌فردی هستند.

 وکالت تام یا مطلق: این نوع وکالت نوعی از وکالت کاری است که موکل در آن انجام تمامی امور خود را به وکیل می ‌سپارد. این امور می ‌توانند شامل هرگونه امور اداری و مالی باشند.

 وکالت مقید: این نوع وکالت تنها برای امور خاص می ‌باشد. در این نوع وکالت، موضوع به‌ خوبی به صورت صریح مشخص می ‌شود و وکیل تنها اجازه انجام اموری را دارد که در وکالت ‌نامه قید شده ‌اند. اگر وکالت ‌نامه موردنظر در دفترخانه تنظیم گردد، نام وکیل و تمامی وظایف او باید به‌ طور کامل قید شوند. معمولاً دفاتر اسناد رسمی دارای متن ‌های آماده هستند که بتوان به ‌راحتی وکالت کاری را واگذار نمود.

 

مدارک لازم برای تنظیم وکالت ‌نامه کاری در محضر

 برای تنظیم وکالت ‌نامه محضری نیاز به مدارک زیر دارید:

  • کارت ملی
  • شناسنامه
  • مدارک وکیل
  • مدارک موکل

 اگر موضوع وکالت ‌نامه مربوط به خرید و فروش، ماشین یا ملک باشد، باید سند و مدارک مالکیت موکل نیز درهنگام تنظیم وکالت ‌نامه ارائه گردند.

 

سخن پایانی

در برخی موارد ممکن است به دلایلی امکان مراجعه به سازمان های دولتی و انجام امور خود را نداشته باشید، در این صورت می توانید حق انجام امور اداری و قضایی خود را به یک وکیل پایه یک دادگستری بسپارید تا از این طریق، بدون هیچ مشکلی به نتیجه برسید. برای انتقال چنین حقی به وکیل نیاز به وکالت کاری دارید که در دفترخانه های معتبر میان وکیل و موکل ثبت می شوند. وکالت کاری نوعی وکالت است که در آن موکل حق انجام امورات اداری را در اختیار وکیل خود قرار می دهد اما در این مورد وکیل حق نقل و انتقال اموال را ندارد.

 

 

  • اشتراک در:

سوالات متداول

  • وکالت کاری چیست؟

    ابتدا باید بدانیم که دقیقا مدل وکالت کاری چیست؟ زمانی که فردی به دیگری وکالتی را اعطا می کند که در زمینه انجام امور اداری و کاری می باشد و هیچگونه حق انتقال اموالی را به فرد دیگر نمی دهد، می توانیم بگوییم که آن فرد به دیگری، وکالت کاری داده است.

نظرات

نظر بدهید