مجازات حمل مواد مخدر در سال 1402

مجازات حمل مواد مخدر در سال 1402

مجازات حمل مواد مخدر در سال 1402

  • 1402/08/20

همان ‌طورکه می ‌دانید مواد مخدر به هرگونه ماده خالص و یا ترکیبات شیمیایی گفته می‌ شود که در تمامی جهان قربانیان بسیاری دارد. معمولاً قربانیان مصرف مواد مخدر کودکان، افراد سال ‌خورده، جوانان و حتی زنان و مردانی هستند که خواسته یا ناخواسته وارد این بازی شده ‌اند. برخی از قربانیان مواد مخدر تنها با نداشتن آگاهی لازم و یا تحریک و تشویق از سوی افراد دیگر مبتلا به ارتکاب چنین جرایم سنگینی می ‌شوند.

مصرف این نوع مواد در افرادی که اعتیاد بسیاری به آن دارند باعث ایجاد علایمی مانند سرخوشی، حالت تسکین ‌دهنده و نعشگی می‌گردد. مواد مخدر اثرات منفی و مخربی بر سیستم عصبی افراد به جای می‌گذارند به ‌گونه ‌ای که به‌ مرور زمان در صورت عدم مصرف، فرد دچار درد، اختلال در دستگاه گوارش و تنش‌ های شدید عصبی می‌گردد. از این ‌رو، مصرف مواد مخدر و هرگونه حمل و نگه ‌داری آن جرم محسوب شده و مجازات شدیدی در پی دارد. تمام عاملین این اتفاق به‌ عنوان افعال مجرم شناخته می ‌شوند و باید منتظر دریافت مجازات خود باشند.

 همان‌طورکه می ‌دانید مواد مخدر به دو بخش غیرصنعتی و صنعتی تقسیم می ‌شوند که در ادامه این بخش می‌خواهیم شما را با انواع این نوع مواد ومجازات هر یک از آنها، همچنین نحوه اثبات بی‌گناهی در حمل مواد مخدر آشنا سازیم.

 انواع مواد مخدر

 همان‌ طورکه گفته شد مواد مخدر از جمله مواد شیمیایی مخربی هستند که تأثیر منفی بر سیستم عصبی فرد داشته و باعث ایجاد عادت ‌های بد و وابستگی بسیار شدید به این نوع مواد می شوند به ‌گونه‌ ای که فرد سلامت روانی و جسمی خود را از دست می ‌دهد. هرگونه مصرف، حمل و یا نگه ‌داری مواد مخدر جرم محسوب می ‌شود. اما قبل ‌از این‌که به بحث در مورد مجازات انواع مواد مخدر بپردازیم بهتر است درمورد انواع این نوع مواد اطلاعات لازم را بدست آوریم.

 مواد مواد مخدر در انواع مختلفی تهیه می ‌شوند که هر یک از آنها اثرات و عوارض متفاوتی را در فرد ایجاد می‌کنند. هر یک از این مواد باعث ایجاد وابستگی روانی و جسمی شده و معمولاً ترک آن بسیار دشوار است.

 مواد مخدر غیرصنعتی

 مواد مخدر سنتی یا غیر صنعتی از جمله مواد مخدری هستند که به ‌طور مستقیم از گیاهان طبیعی تولید می ‌شوند. بر روی این نوع مواد هیچ‌ گونه فرآیند های شیمیایی انجام نمی‌ شود و معمولاً میزان وابستگی در این نوع مواد بسیار کم ‌تر از مواد مخدر صنعتی می ‌باشد.

 تریاک

 تریاک ازجمله معمول ‌ترین مواد مخدر سنتی است که ارسال پیام بین مغز و بدن را کند می سازد. به ‌همین دلیل یک داروی افسرده کننده است. تریاک از گیاهی به اسم خشخاش گرفته می ‌شود. به رنگ قهوه‌ ای تیره بوده و بوی بسیار قوی دارد. این نوع ماده به‌ صورت مایع و یا پودر تولید می‌ گردد. این محصول را معمولاً به‌ صورت دود کرده یا خوراکی مورد استفاده قرار می‌ دهند. مصرف این نوع ماده در کوتاه ‌مدت باعث ایجاد آرامش، احساس رضایت، تنفس و ضربان قلب پایین، یبوست و از دست دادن اشتها می‌گردد.

تریاک در درازمدت عوارض بیشتری دارد و در خانم ‌ها باعث نامرتب شدن پریودی و حتی ایجاد مشکلاتی در باروری می‌گردد. در صورت ترک این نوع ماده ممکن است دارای علائمی مانند بی ‌قراری، گریه ،افسردگی، تعریق، اسهال، گرفتگی عضلات خواب، بی‌قراری، استفراغ و یا تهوع باشید.

 شیره تریاک

 شیره تریاک یکی دیگر از مواد غیر صنعتی یا سنتی می ‌باشد که از طریق جوشاندن و صاف کردن تریاک سوخته حاصل می ‌شود. این نوع ماده نسبت‌ به تریاک دارای اثرات بیشتری می‌ باشد و فرد پس ‌از مصرف آن به ‌شدت احساس خماری خواهد داشت.

 حشیش

 حشیش نوعی ماده است که از گیاه شاه‌دانه به دست آمده و بسیار اعتیادآور می ‌باشد. پس ‌از استفاده طولانی ‌مدت از آن سیستم ایمنی بدن از بین رفته و حتی سلامت ریه ها نیز به خطر می ‌افتد. توجه داشته باشید که با مصرف حشیش احتمال بروز مشکلات قلبی عروقی افزایش می ‌یابد.

 هروئین

 هروئین یکی از مواد غیرقانونی و از جمله مواد مخدر سنتی است که باعث ایجاد نوعی رهایی در فرد معتاد به آن می‌گردد از این ‌رو می‌توان آن را یک داروی بسیار اعتیادآور دانست.

 ماری‌جوانا

 ماری‌جوانا مانند حشیش از گیاه شاه‌دانه به دست آمده و دارویی است که برای افرادی با درد های مزمن تجویز می‌گردد. این ماده بسیار اعتیادآور است و از علایم اعتیادآور آن می‌توان به وابستگی شدید به مصرف این نوع ماده اشاره کرد. در صورت ترک آن دچار علائمی مانند: ناراحتی جسمی، مشکلات روحی و روانی، کاهش اشتها و بی ‌قراری خواهید شد.

 ماشروم و قارچ

 این نوع ماده دارای ترکیبات توهم زایی هستند که معمولاً در مکزیک و آمریکای مرکزی به دست می ‌آید. مصرف این نوع ماده باعث مشاهده تصاویر، احساسات و شنیدن صداهایی می‌ شود که واقعیت ندارند. در حقیقت باعث ایجاد ترس از جنون و مرگ می‌ شود.

 ناس

 ناس یکی دیگر از مواد سنتی می ‌باشد که از گیاه تنباکو به دست آمده و با آهک مخلوط می‌گردد. این نوع ماده سبزرنگ بوده و بسیار اعتیادآور است به‌ گونه ‌ای که بو و طعم بسیار تندی دارد. معمولاً بیشتر در کشور افغانستان تولید شده و فرد معتاد به ناس علائمی مانند سرگیجه، تهوع و سردرد را تجربه خواهد کرد.

 مواد مخدر صنعتی

 همان‌طورکه گفته شد مواد مخدر به دو نوع سنتی و صنعتی تقسیم می ‌شوند. در بخش قبل شما را با انواع مواد مخدر غیر صنعتی آشنا ساختیم اما اکنون می ‌خواهیم در مورد مواد مخدر صنعتی صحبت کنیم. این نوع مواد مخدر پس ‌از ایجاد فرایندهای شیمیایی بر روی گیاهان و مواد طبیعی اعتیادآور به ‌دست می ‌آیند که نسبت ‌به مواد مخدر سنتی اثر بیشتری داشته و عوارض زیادی همراه خواهند داشت. توجه داشته باشید. مجازات حمل مواد مخدر صنعتی بسیار سنگین ‌تر می ‌باشد.

 شیشه

 شیشه یک داروی محرک بسیار قوی است که به‌ صورت پودر و یا کریستال در آزمایشگاه‌ ها ساخته می ‌شود. این نوع محصول به ‌صورت دود و یا تزریق مورد استفاده قرار می گیرد و در کوتاه ‌مدت باعث ایجاد سرخوشی بسیار شدید می ‌شود. با مصرف این محصول میزان اشتها کاهش ‌یافته و تحریک‌پذیری افزایش می ‌یابد. معمولاً افرادی که معتاد به مصرف این نوع ماده هستند از عوارض روان‌گردان آن اطلاع نداشته و باعث ایجاد رفتارهای پرخاش‌گرایانه می ‌شوند. اعتیاد به شیشه شخص را وادار می‌ سازد بیشتر آن را مصرف کند درنتیجه باعث ایجاد وابستگی بسیار زیاد می شود تا جایی‌که فرد ممکن است به خودکشی و میل شدید به مواد مخدر روی آورد.

 کراک

 یکی دیگر از مواد مخدر صنعتی می ‌باشد که از کوکائین تولید می‌ شود. در حقیقت کراک از شکسته شدن کوکائین به دست می ‌آید که به ‌صورت دود مصرف می‌ شود. این ماده دارای اثر محرک روانی بوده و باعث ایجاد سرخوشی و فشار بالا می‌ گردد.

 ال اس دی

 ال اس دی جزئی از داروهای روان‌گردان است که مصرف دوز های زیاد آن باعث ایجاد توهمات بسیاری می ‌شود به گونه ای که مصرف زیاد آن باعث ایجاد مرگ می‌گردد. این نوع ماده یک ماده کریستالی سفید و بی بو بوده و اثرات آن سی دقیقه پس ‌از مصرف خود را نشان می ‌دهند.

 متادون

 معمولاً از متادون برای کمک به معتادان استفاده می‌ شود تا بتوانند درد ترک را تحمل کنند. اما در صورت مصرف زیاد این نوع محصول نیز به‌ عنوان یک مواد مخدر مضر تلقی شده و باعث ایجاد وابستگی جسمی و روانی می شود.

 ترامادول

 ترامادول یک ماده مخدر صنعتی است که بر روی کاهش دردهای متوسط تا شدید در بزرگسالان تجویز می‌گردد. اما مصرف طولانی ‌مدت آن باعث ایجاد وابستگی شده و عوارضی مانند عصبی شدن، خواب‌آلودگی ،ایجاد صرع، درد ،خشکی دهان و تغییرات خلق ‌و خو را ایجاد می کند.

 ریتالین

 ریتالین یکی دیگر از داروهای محرک و بسیار اعتیادآور است. مصرف زیاد آن باعث ایجاد سرخوشی شدید می‌گردد.

 کوکائین

 کوکائین یک ماده محرک صنعتی است که از گیاه کوکا به دست می‌آید. این ماده به شکل یک پودر سفید بوده و از راه بینی بالا کشیده می ‌شود. این نوع ماده تأثیر بسیار زیادی بر روی مغز داشته و باعث ایجاد تأثیرات منفی بسیاری می‌گردد.

 مرفین

 مرفین یک ماده مخدر بسیار قوی است که از گیاه خشخاش به‌ دست‌آمده و به‌ عنوان یک مسکن ضد درد مورد استفاده قرار می‌گیرد اما همانند مواد مخدر دیگر در صورت مصرف زیاد اثرات ضد درد آن از بین ‌رفته و باعث ایجاد وابستگی روانی می ‌شود.

 قرص اکس

 قرص اکس یکی از داروها یا مواد صنعتی بسیار خطرناکی است که باعث تغییر خلق ‌و خو و ایجاد توهم می‌گردد به‌ گونه ‌ای که ممکن است حتی مرگ و یا نارسایی کبد، کلیه و قلب را در پی داشته باشد.

 قرص بیدو

 قرص بیدو به نام منانکسان شناخته می‌ شود که از گیاه خشخاش تولید می ‌شود. معمولاً از این قرص برای ترک اعتیاد استفاده می‌ شود اما نمی‌توان این مورد را نادیده گرفت که جزء مواد مخدر نیمه صنعتی می ‌باشد. معمولاً برای ترک اعتیاد از آن به ‌عنوان جایگزینی برای متادون و ترامادول استفاده می ‌شود. مصرف زیاد این نوع ماده نیز باعث ایجاد از اضطراب، بی‌حالی، افسردگی و سرگیجه می‌گردد.

 مجازات انواع مواد مخدر

 تا این بخش از مقاله شما را با انواع مواد مخدر صنعتی و غیرصنعتی آشنا ساختیم اما یکی از مهم ‌ترین مواردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که مجازات حمل مواد مخدر چیست و چه تفاوتی میان مجازات حمل مواد مخدر صنعتی و غیرصنعتی وجود دارد.

 مجازات حمل مواد مخدر غیرصنعتی

در بخش قبل شما را با مواد مخدر غیرصنعتی آشنا ساختیم اما در این بخش می‌خواهیم شما را با مجازات حمل این نوع مواد نیز آشنا ساخته و شما را از حمل و نگه‌داری این نوع مواد منع کنیم. با توجه به ماده ۵ قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر میزان مجازات حمل مواد مخدر با توجه به وزن مواد حمل شده یا نگه داری شده متفاوت خواهد بود.

مجازات حمل مواد مخدر تا ۵۰ گرم

 اگر فردی مواد مخدر تا ۵۰ گرم را حمل و یا نگه‌داری کند مجازات حبس برای او نیست اما با توجه به دستگیری و اقرار به حمل و نگه‌داری آن تا ۴ میلیون ریال جزای نقدی و ۵۰ ضربه شلاق محکوم می‌گردد.

 توجه داشته باشید که جزای نقدی فرد حمل کننده مواد مخدر با توجه به شاخص بانک مرکزی هر ۳ سال یک ‌بار افزایش یافته و مبلغ قید شده ممکن است بیش ‌از آن گردد .

مجازات حمل مواد مخدر بیش ‌از ۵۰ گرم تا ۵۰۰ گرم

حمل این نوع وزن از مواد مجازات حبس نداشته و مجازات آن پنج تا پنزده میلیون ریال جزای نقدی همراه با ده تا ۷۴ ضربه شلاق است.

مجازات حمل مواد مخدر بیش ‌از ۵۰۰ گرم تا ۵ کیلوگرم

با توجه به این شرایط سه نوع مجازات در نظر گرفته شده ‌است که شامل پانزده میلیون ریال تا شصت میلیون ریال جریمه نقدی و ۷۴ ضربه شلاق و درنهایت دو الی پنج سال حبس تعزیری می باشد. قاضی رسیدگی کننده می ‌تواند با توجه به وضعیت متهم، کیفیت دستگیری، سابقه کیفری فرد متهم هر سه مجازات را برای او در نظر گیرد یا این‌که حداقل یکی از آنها را انتخاب کند.

مجازات حمل مواد مخدر بیش ‌از ۵ کیلوگرم تا ۲۰ کیلوگرم

 در این نوع مجازات فرد به جریمه نقدی از ۶۰ میلیون ریال الی ۲۰۰ میلیون ریال، ۵۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و ۵ الی یک سال حبس تعزیری محکوم می‌گردد.

 البته اگر فرد مجرم این میزان از مواد مخدر غیرصنعتی را برای بار دوم مرتکب شود، به ‌جای جریمه نقدی تمامی اموال او مصادره خواهند شد. اگر برای بار سوم این عمل را تکرار کرده باشد به مجازات اعدام نیز محکوم می‌ شود.

مجازات حمل مواد مخدر بیش ‌از ۲۰ کیلوگرم تا یکصد کیلوگرم

دراین‌صورت فرد به ۵۰ تا ۷۴ ضربه شلاق، ۵ تا ده سال حبس و پرداخت جزای نقدی ۶۰ تا ۲۰۰ میلیون ریال محکوم می‌ شود که به ‌ازای هر کیلوگرم نیزدومیلیون ریال به آن اضافه می ‌گردد. درصورتی‌که فرد مجرم این عمل را بارها تکرار کرده باشد مجازات اعدام و مصادره کل اموال برای او در نظر گرفته می‌ شود.

مجازات حمل مواد مخدر بیش ‌از یکصد کیلوگرم

دراین‌صورت فرد مجرم علاوه‌بر ۵۰ الی ۷۴ ضربه شلاق به پرداخت جزای نقدی و حبس ابد نیز محکوم می ‌گردد.

 مجازات حمل مواد مخدر صنعتی

 تا این بخش شما را با حمل مواد مخدر غیرصنعتی آشنا ساختیم اما اکنون می‌خواهیم با مجازات حمل مواد مخدر صنعتی ‌اشنا شویم.

  • مجازات حمل مواد مخدر صنعتی یک الی پنج سانتی گرم

 دراین‌صورت فرد به مجازات شلاق و جریمه نقدی محکوم می‌گردد.

  • مجازات حمل مواد مخدر بیش ‌از ۵ سانتی گرم تا یک گرم

 در این‌ صورت فرد به پرداخت دو میلیون ریال الی ۶ میلیون ریال جریمه نقدی و سی تا ۷۰ ضربه شلاق محکوم می‌ شود که قانون‌گذار می‌تواند با توجه به اثرات زیان ‌بار این نوع مواد مخدر مجازات فرد مجرم را شدیدتر کند.

  • مجازات حمل مواد مخدر صنعتی بیش ‌از ۴ گرم تا پانزده گرم

 دراین‌صورت فرد به ۵ الی ۸ سال حبس، سی تا ۷۴ ضربه شلاق، ۲۰ میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌ گردد.

  • مجازات حمل مواد مخدر صنعتی بیش ‌از پانزده گرم تا سی گرم

 دراین‌صورت فرد به ده الی پانزده سال حبس و پرداخت ۴۰ میلیون الی ۶۰ میلیون ریال جریمه نقدی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌گردد.

مجازات حمل مواد مخدر صنعتی بیش‌ از سی گرم

 دراین‌صورت فرد به اعدام و مصادره تمامی اموال به‌ دست‌آمده خود محکوم می ‌شود.

 مجازات حمل تریاک در سال 1402

 هرگونه حمل مواد مخدر مانند تریاک جرم سنگینی دارد.

  • اگر میزان خرید تریاک تا ۵۰ گرم باشد به پرداخت ۳ میلیون ریال جریمه نقدی همراه با تحمل ۵۰ ضربه شلاق محکوم می ‌شود.
  • بیش ‌از ۵۰ گرم تا ۵۰۰ گرم، به پرداخت ۵ الی پانزده میلیون ریال جریمه نقدی و یک الی ۷۴ ضربه شلاق. بیش ‌از ۵۰۰ گرم تا ۵ کیلوگرم به پانزده تا ۶۰ میلیون ریال جریمه نقدی همراه با دو الی ۵ سال حبس و ۴۰ تا ۷۴ ضربه شلاق.
  • بیش ‌از ۵ کیلو تا ۲۰ کیلو به پرداخت ۶۰ الی ۲۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی همراه با ۵ الی ده سال حبس و 74 ضربه شلاق محکوم می‌ شود.
  • همچنین اگر این مقدار بیش ‌از ۲۰ کیلو تا یک کیلوگرم باشد. علاوه ‌بر مجازات شماره‌ ۴، به ‌ازای هر کیلو تریاک دومیلیون ریال نیز به جریمه او اضافه می‌ شود و در صورت تکرار نیز اعدام خواهد شد.
  • بیش ‌از یک کیلو، علاوه‌ بر مجازات نقدی و شلاق محکوم به حبس ابد خواهد بود. درغیراین‌صورت اعدام خواهد شد و اموال او مصادره می‌ شود.
  • درصورتی‌که فرد از فروشندگان تریاک باشد و در زمان فروش دستگیر شود. مجازات ذیل شامل او می ‌شود:
  • تا ۵۰ گرم به پرداخت ۴ میلیون ریال جریمه نقدی و ۵۰ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
  • بیش ‌از ۵۰ گرم تا ۵۰۰ گرم به پرداخت ۴ تا ۵۰ میلیون ریال جریمه نقدی و ۲۰ الی ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
  • بیش ‌از ۵۰۰ گرم تا ۵ کیلوگرم به پرداخت ۵۰ تا 20 میلیون ریال جریمه نقدی با ۳ الی ۵ سال حبس و ۵۰ تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می ‌شود.
  • بیش ‌از ۵ کیلوگرم نیز فرد به اعدام و مصادره اموال محکوم خواهد شد .

 مجازات هروئین

 درصورتی‌که فرد به مصرف هروئین معتاد باشد و به ‌صورت دائمی آن را مصرف کند به یک الی ۵ میلیون ریال جزای نقدی و سی ضربه شلاق محکوم خواهد شد و اگر برای بار دوم نیز دستگیر شود هر بار ۷۴ ضربه شلاق به آن اضافه خواهد شد.

 مجازات شیشه

 شیشه یکی از مواد مخدر صنعتی است که تولید خرید و فروش آن و حمل این نوع ماده جرم شناخته‌ شده و مجازات سنگینی در پی دارد. مجازات حمل مواد مخدر شیشه به شرح زیر است:

  • حمل ۶ تا ۵ سانتی گرم دارای مجازات پرداخت ۵۰۰ هزار ریال الی یک میلیون ریال جریمه نقدی و ۲۰ الی ۵۰ ضربه شلاق است.
  • بیش ‌از ۵ سانتی گرم تا یک گرم، مجرم باید دو میلیون الی ۶ میلیون ریال جریمه نقدی را پرداخت نموده و سی تا ۷۰ ضربه شلاق را تحمل کند.
  • بیش ‌از یک گرم تا ۴ گرم، مجرم ملزم به پرداخت ۸ میلیون الی ۲۰ میلیون ریال جریمه نقدی بوده و همچنین ۷۰ ضربه شلاق، با دو الی ۵ سال حبس محکوم خواهد شد.
  • بیش ‌از ۴ گرم الی 15 گرم مجرم به ۲۰ میلیون الی ۴۰ میلیون ریال جریمه نقدی همراه با ۷۴ ضربه شلاق و ۸ سال حبس محکوم می شود.
  • بیش ‌از 15 گرم تا سی گرم مجرم به ۴۰ میلیون تا ۶۰ میلیون ریال جریمه نقدی، ۷۴ ضربه شلاق و ده تا 15 سال حبس محکوم می‌گردد.
  • در صورت حمل مواد مخدر شیشه بیش ‌از سی گرم نیز به مصادره اموال و اعدام محکوم می ‌شود.

 اثبات بی گناهی در حمل مواد مخدر

 در برخی موارد ممکن است افراد به‌ صورت بی‌گناه به حمل مواد مخدر محکوم شوند. دراین‌صورت معمولاً بیشترین دلیل آن پاپوش درست کردن است که این مورد خود یک جرم بسیار سنگین شناخته ‌شده و مجازات دارد اما برای ‌اینکه بتوانید پاپوش بودن ماجرا را اثبات کنید نیاز به مدارک کافی دارید. برای اثبات بی‌گناهی در حمل مواد مخدر به یک وکیل کیفری نیاز خواهید داشت تا بتوانید از طریق او مدارک و شهادت شهود را به دادگاه ارائه دهید.

 توجه داشته باشید که در برخی موارد پاپوش حمل مواد مخدر بدون حضور شاهد انجام می‌ شود. از این ‌رو تنها گردن نگرفتن مواد مخدر کافی نبوده و به یک وکیل کیفری مجرب نیاز خواهید داشت. نکته دیگری که باید در هنگام اثبات بی‌گناهی حمل مواد مخدر به آن توجه کنید این است که ثابت نمایید هیچ سابقه ‌ای در زمینه مواد مخدر ندارید. دراین‌صورت فردی که برای شما پاپوش ایجاد کرده ‌است به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

سخن پایانی

مصرف مواد مخدر یک جرم سنگین در قانون اسلامی محسوب می شود حال اینکه خرید و فروش و حمل آن، مجازات شدیدتری در پی دارد. در برخی موارد مجازات حمل مواد مخدر بیش از حبس و پرداخت نقدی می باشد به گونه ای که ممکن است در اثر آن، فرد به اعدام نیز محکوم گردد. با مطالعه این مقاله می توانید با انواع مواد مخدر و مجازات حمل مواد مخدر آشنا گردید.

  • اشتراک در:

نظرات

نظر بدهید