مجازات تهدید

مجازات تهدید

مجازات تهدید

  • 1402/08/23

 هرگونه تهدید پیامکی، تلفن، ترساندن و یا آسیب جانی دارای مجازات بوده و از جرایم قانون حقوق شناخته می ‌شوند. ازآن ‌جایی ‌که هر گونه تهدید باعث ایجاد ترس در فرد مقابل می‌ شود، فرد تهدید کننده به تحمل مجازات سختی محکوم می ‌شود. تهدید دارای انواع مختلفی است که در صورت ارائه ادله کافی می ‌توان این مسئله را پیگیری نموده و مجازات سختی را برای فرد تهدید کننده اعمال کرد.

 در ادامه همراه ما باشید تا شما را با ادله اثبات جرم تهدید، نحوه شکایت تهدید، هرگونه مجازات تهدید پیامکی، بردن آبرو، توهین پیامکی، آبروریزی در محل کار، آبرو ریزی درب منزل، تهدید به مرگ و تهدید لفظی آشنا سازیم. با مطالعه کامل این مقاله می‌توانید با تمامی قوانین و شروط لازم برای مجازات فرد تهدید کننده آشنایی لازم را بدست آورید. در ادامه این بخش از مقاله همراه ما باشید.

 جرم تهدید

 قبل‌ از این ‌که به جزئیات مجازات تهدید بپردازیم، بهتر است یک آشنایی کلی با جرم تهدید و تعریف آن بدست آوریم. زمانی ‌که فردی شخصی را نسبت‌ به انجام یک عمل ناپسند و نامشروع در زمان آینده بترساند به آن جرم تهدید گفته می ‌شود. تهدید یک رفتار غیرقانونی است و مجازات سختی در پی دارد. جرم تهدید در مواد ۶۶۸ و ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی بر این اساس است که هرکس با جبر و قهر یا به ‌صورت اکراه و تهدید فرد دیگری را ملزم به دادن نوشته، سند، امضاء و یا مهر کند و یا سند و نوشته ‌ای را که متعلق به او است از وی بگیرد، به حبس از ۳ ماه تا دو سال و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم می ‌شود.

 این ماده مربوط به زمانی است که تهدید همراه با اجبار بوده و در آن اخذ سند یا نوشته انجام شود. اما اگر اخذ سند یا نوشته در آن محقق نشود، رفتار مرتکب با توجه به ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی تعیین خواهد شد. با توجه به این ماده، هر گاه فردی شخص دیگری را تهدید به قتل ضررهای نفسی و مالی شرفی و یا افشای سری نماید چه این عمل را انجام دهد، چه ندهد، باید ۷۴ ضربه شلاق را تحمل نماید و از دو ماه تا دو سال محکوم به زندان شود.

 در ماده ۶۶۹ حتی اگر فرد به انجام تهدید مبادرت نورزد، به‌ دلیل تهدید با جملات خود مجازات می شود. از تفاوت‌ های میان دو ماده ۶۶۹ و ۶۶۸ باید به این مورد اشاره کرد که در ماده ۶۶۹ تنها یکی از مجازات‌ های تعیین ‌شده اجرا می‌گردد. درحالی‌که در ماده ۶۶۸ هر دو مجازات حبس تعزیری و شلاق اعمال می ‌شوند.

 ادله اثبات جرم تهدید

 راه‌ های بسیاری برای اثبات جرم تهدید وجود دارند. پس ‌از توضیح مفهوم جرم تهدید و مجازات آن در قانون مجازات، نوبت به معرفی راه ‌های اثبات جرم تهدید می ‌رسد. در قانون مجازات اسلامی شما می ‌توانید از روش ‌های مختلفی مانند: اقرار، قسامه، شهادت، سوگند و علم قاضی نسبت ‌به وقوع جرم اعلام اثبات نمایید

 که در بخش ‌های بعد شما را با هر یک از این موارد آشنا خواهیم ساخت. توجه داشته باشد که سوگند در جرایم تعزیری پذیرفته نمی‌ شود و قسامه نیز تنها مختص به جنایات وارد بر جسم می ‌باشد. درنتیجه تنها از روش ‌های اقرار متهم ،علم قاضی و شهادت شهود می ‌توان جرم و تهدید را اثبات کرد.

 اقرار متهم

 اقرار متهم به‌ معنای اقرار و اعتراف به ارتکاب جرم و پذیرش آن در نزد مقام قضایی است. با توجه به قانون مجازات اسلامی اگر فرد متهم یک ‌مرتبه به انجام تحقیق تهدید خود اعتراف کند، دراین‌ صورت جرم او ثابت شده و باید با توجه به قانون مجازات شود.

 شهادت شهود

 یکی از روش‌ های دیگر شهادت شهود است که در آن شخصی غیر از شاکی و متهم پرونده کیفری خبر از وقوع جرم در نزد مقام قضایی می ‌دهد. با توجه به ماده 1۹۹ قانون مجازات اسلامی، شهادت کلیه جرایم نیازمند وجود دو شاهد مرد است.

 علم قاضی

 با توجه به قانون مجازات اسلامی علم قاضی عبارت است: از یقین حاصل از مستندات بین در امری که نزد وی مطرح می‌گردد. بنابراین اگر قاضی رسیدگی‌ کننده به پرونده اطمینان و یقین از انجام جرم تهدید را داشته باشد، می‌ تواند با توجه به قانون فرد مجرم را مجازات نماید.

 نحوه شکایت تهدید

 پس‌ از این‌ که فرد تهدید خود را عملی ساخت و یا این ‌که فردی را به انجام کاری تهدید کرد، فرد تهدید شونده می‌ تواند به مراجع قضایی مراجعه کرده و شکایت خود را تنظیم کند تا به ‌مرور رسیدگی به جرم تهدید آغاز شود. در این صورت:

  • فرد تهدید شونده باید در مرحله اول برای ثبت شکایت خود به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند.
  • در شکواییه خود باید تمامی مشخصات مربوط به شاکی متهم جرم و شرح شکایت همراه با ادله اثبات جرم تهدید مانند شهادت شهود و مشخصات آن‌ها به‌ خوبی قید شوند.
  • پس ‌از این‌ که شکواییه توسط دفتر خدمات قضایی برای دادسرا ارسال شد، پیامک پرونده شما به شعبه واصل خواهد گردید تا برای شاکی ارسال شود.
  • شاکی باید اصل مدارک را همراه داشته و به شعبه مراجعه کند تا تحقیقات مقدماتی اجرا شوند. پس ‌از آن رسیدگی به شکایت آغاز می ‌شود.
  • دادسرا تحقیقات مقدماتی را در این زمینه انجام می ‌دهد و به تمامی دلایل و راه ‌های اثبات ارائه ‌شده ازسوی شاکی و متهم نیز رسیدگی می‌کند.
  • پس ‌از پایان یافتن تحقیقات لازم قرار منع تعقیب صادر می ‌شود. در غیر این صورت جلسه دادرسی قرار جلب را صادر کرده و پرونده تهدید را به دادگاه کیفری ارسال می ‌نماید.
  • دادگاه کیفری دو با وصول پرونده تهدید به شعبه یک وقت رسیدگی برای آن تعیین می‌ کند و وقت آن از طریق سامانه ثنا به شاکی و متهم ابلاغ می‌گردد.
  • در وقت تعیین‌ شده دادگاه تمام ادله و مدارک را مورد بررسی قرار می ‌دهد و در صورت نیاز به تجدید جلسه نیز، چند جلسه دیگر برای رسیدگی به آن تعیین می‌کند.
  • پس ‌از پایان یافتن تمامی تحقیقات ختم جلسه اعلام می ‌شود. اگر متهم به انجام جرم تشخیص داده شود باید مجازات آن را قبول کند. حکم محکومیت کیفری تهدید از تاریخ ابلاغ آن تا ظرف دو روز قابل تجدید نظرخواهی است.

 مجازات تهدید پیامکی

 همان‌ طورکه در بخش‌ های قبل نیز به آن اشاره کردیم، هر گاه شخصی فرد دیگر را به تهدید قتل ضررهای نفسی و مالی، شرفی و یا افشاء سری نسبت ‌به خود و یا بستگان تهدید کند، چه این‌ که از او تقاضای وجه مال نماید و یا این‌ که او را به انجام امر تهدید کند، به مجازات ۷۴ ضربه شلاق و تحمل دو ماه تا دو سال زندان محکوم می‌ شود.

 مجازات تهدید به بردن آبرو

با توجه به ماده ۶۹۹ قانون مجازات اسلامی هر گاه فردی چه در فضای مجازی و چه در فضای واقعی فردی را تهدید به قتل ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی نماید، به مجازات ۷۴ شلاق و زندان دو ماه تا دو سال محکوم می ‌شود. یکی از تفاوت ‌های آن با انواع جرایم دیگر این است که در این نوع تحلیل اگر فرد شاکی از شکایت خود گذشت کند، دراین‌صورت جرم اجرا نخواهد شد. چرا که جرم تهدید در این مورد یک جرم قابل گذشت به شمار می ‌رود.

 نمونه شکایت تهدید به آبروریزی

 بسمه تعالی

 شاکی/ شاکیه/ شکات......... فرزند/ فرزندان........... به آدرس.................

 مشتکی عنه/ متشاکی/ مشتکی عنهم........... فرزند/ فرزندان............. به آدرس.............

 موضوع: تهدید به انتشار تصاویر خصوصی

 ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان

 با سلام

 احتراماً به استحضار آن مقام محترم می ‌رسانم که آقای/خانم........... با طرح دوستی با این‌جانب موجبات جلب اعتماد من به خودشان را فراهم کردند. در مدت دوستی با توجه به اعتماد خودم به ایشان تعدادی از عکس‌ های شخصی و خانوادگی خود را در اختیار ایشان گذاشتم، همچنین در موارد مختلف خود ایشان عکس‌ هایی از من و خودشان گرفتند. بعد از گذشت مدتی و بعد از کسب شناخت بیشتر این‌ جانب ارتباط خود را با مشتکی عنه خاتمه دادم و از ایشان درخواست کردم که عکس ‌هایی که از من دارند معدوم کنند.

 اما ایشان از اینکار خودداری می‌ کنند و تهدید کرده‌ است تا اگر خواسته‌ های ایشان را برخلاف میلم نپذیرم عکس‌ های من را در شبکه ‌های اجتماعی و اینترنت منتشر خواهد کرد و این موضوع باعث نگرانی شدید این‌جانب و خانواده ‌ام شده‌ است. با توجه به موارد فوق از آن مقام محترم تقاضا دارم تا ضمن رسیدگی به موضوع تهدید علیه این‌ جانب دستور معدوم کردن عکس ‌های خصوصی این ‌جانب توسط مشتکی عنه را نیز صادر بفرمایند.

 با تجدید احترام

 امضا شاکی

 نمونه شکواییه توهین و تهدید پیامکی

 شاکی: خانم......... با وکالت........... به نشانی............

 مشتکی عنه: آقای........ فرزند ........... محل اقامت..........

 موضوع: توهین و تهدید، قذف، افترا، مزاحمت از طریق پیامک و تلفن، سلب آسایش.

 دادستان معظم دادسرای عمومی و انقلاب تهران

 با سلام

 احتراماً این‌جانب به وکالت از شاکی خانم........... شکایت خود را از آقای.......... فرزند.......... به شرح ذیل به عرض می‌ رسانم. حسب اظهارات موکل و دلایل موجود مشتکی عنه مدت مدیدی است، عالمانه و عامدانه موکل را حضوراً و از طریق تماس ‌های مکرر تلفنی و ارسال پیامک مورد افترا و تهدید توهین، فحاشی، قذف و غیره قرار داده است و کراراً با ارسال پیامک‌ های غیراخلاقی و استعمال الفاظ رکیک و توهین ‌آمیز موجبات سلب آسایش و آزار و اذیت موکل و خانواده ایشان را فراهم نموده است.

 لذا با توجه به موارد معنونه از نام‌ برده اعلام شکایت نموده و تقاضای تعقیب کیفری ایشان وفق مقررات جزایی و هم چنین ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی و عنداللزوم انجام استعلام از شماره تلفن همراه......... و اپراتور.............. مورد استدعا می ‌باشد. با نهایت سپاس و تجدید احترام شما.

 تهدید به آبروریزی در محل کار

 آبرو یکی از مهم ‌ترین دارایی تمامی اشخاص شناخته می ‌شود، به ‌گونه ‌ای که هر کاری برای حفظ آبروی خود انجام می‌ دهند. به‌ همین دلیل تهدید به آبروریزی یک موضوع بسیار اساسی است که فرد تهدید کننده به اشد مجازات محکوم می ‌شود. از آن ‌جایی ‌که آرامش و امنیت خاطر مردم اهمیت زیادی دارد، قانون‌ گذار با فرد تهدید کننده به ‌صورت قاطعانه برخورد می ‌کند.

 اگر فردی شخص دیگر را با تهدید به آبروریزی وادار به انجام کاری نماید و یا وجهی را از او دریافت کند، مستحق مجازات خواهد بود. اگر فرد بزه دیده که برعلیه این فرد شکایت کرده است، شکایت خود را پس گیرد، شخص موردنظر محاکمه نخواهد شد که این نوع با توجه به جرم می‌ تواند به حبس و یا شلاق خاتمه یابد. معمولاً بیشتر مدیران، معاون‌ ها و کارمندان به ‌دلیل داشتن اعتبار شغلی بالا به آبروریزی تهدید می شوند.

 در برخی از اداره‌ ها افراد با شرایط ویژه استخدام می شوند، برخی از آن‌ها اطلاعات و یا موضوعی را درخصوص خود و یا خانواده مطرح نمی‌کنند. در نتیجه اگر فردی با آگاهی از این اطلاعات نسبت‌ به آبروریزی یک کارمند اقدام کند مجرم شناخته می ‌شود. اگر وقوع این جرم در دادگاه ثابت گردد، متهم به اشد مجازات محکوم می ‌شود. با توجه به مجازات قانون اسلامی حکم تهدید به آبروریزی حبس از یک ماه تا یک ‌سال و تحمل ۷۴ ضربه شلاق می ‌باشد. این جرم نیز از انواع جرایم قابل گذشت است و اگر شاکی شکایت خود را پس بگیرد جرم اجرا نمی‌شود.

 مجازات آبروریزی درب منزل

 آبروریزی تنها به محل کار محدود نمی ‌شود، بلکه هرگونه آبروریزی و تهدید درب منزل نیز دارای مجازات است. جرم مزاحمت و آبروریزی در منزل برابر است با حبس از دو تا ۶ ماه تحمل ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت جریمه نقدی. توجه داشته باشید که براساس نوع عمل و عنوان مزاحمت مجازات فرد از یک روز تا دو ماه و تحمل شلاق تا ۷۴ ضربه خواهد بود.

 نمونه شکایت تهدید به مرگ

 شاکی: نام، نام خانوادگی و آدرس شاکی

 مشتکی عنه: نام، نام خانوادگی و آدرس مشتکی عنه

 موضوع تهدید به قتل عمد

 زمان و مکان وقوع جرم مورخ...../....../..... در مغازه واقع در خیابان............ پلاک........

 شرح موضوع شکایت

 ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان...........

 با سلام

 این‌ جانب.......... فرزند........ در مورخ..../...../..... با خواهر مشتکی عنه ازدواج نمود و در مورخ....../...../.... بواسطه تصادف غیرعمدی که بنده راننده‌ی آن بودم همسر خود را از دست دادم، متأسفانه هنگامی که برای اطلاع موضوع به مشتکی عنه در مورخ......./......./...... به مغازه‌ی ایشان رفتم. ایشان بنده را تهدید به قتل کردند و حتی با چاقو به سمت بند حمله نمودند.

 از تاریخ فوق ‌الذکر نیز برای دو مرتبه برای بنده پیام‌ هایی با مضمون کشتن این‌ جانب به ‌نحوی که کسی جنازه‌ام را پیدا نکند ارسال نموده ‌اند و بدین سبب موجب آزردگی خاطر بنده و فرزندانم شدند. لذا با توجه به شرح آن‌چه رفت و با استناد به ادله ای از قرار شهادت شهود، فیلم‌ های دوربین مداربسته مغازه ایشان و متن پیامک های موجود از آن مرجع محترم تقاضای صدور رأی شایسته مورد استدعا است.

 نمونه شکایت هتک حیثیت و نشر اکاذیب

 بسم تعالی

 شاکی/ شاکیه/ شکات...... فرزند/ فرزندان..... به آدرس..........

 مشتکی عنه/ متشاکی/ مشتکی عنهم....... فرزند/ فرزندان......... به آدرس...........

 موضوع نشر اکاذیب

 ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان.........

 با سلام

 احتراماً به استحضار عالی می ‌رساند، این ‌جانب با مشتکی عنه به ‌علت موضوع دچار اختلافاتی شدیم که متأسفانه مشارالیه به قصد اضرار به این ‌جانب اقدام به انتشار شایعات و مطالب کذبی شامل......... در مورخ..../...../.... نمودند که به حیثیت و آبروی این ‌جانب لطمه شدیدی وارد شده ‌است. شایان ذکر است که افرادی نیز هنگام انجام این اعمال ازسوی مشتکی عنه شاهد بوده ‌اند، بنا علی‌هذا با عنایت به مطالب معنونه و با استناد به ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی تقاضای رسیدگی و تعقیب کیفری نام ‌برده را از محضر عالم مستدعا می ‌باشد.

 با تجدید احترام

 امضاء شاکی

 مدارک لازم برای اثبات تهدید تلفنی

 اثبات تهدید تلفن با صدا از دلایل اثبات‌ کننده تهدید نیست، اما می ‌تواند یک قرینه برای قاضی محسوب شود. اگر فردی می‌ خواهد از شخصی که او را تهدید کرده ‌است شکایت نماید، باید قبل ‌از شکایت تمامی سند و مدارک اثبات جرم به دادگاه ارائه کند. مدارکی مانند: پیامک نوشته ،صدای ضبط شده و... می‌ توانند دلیلی بر اثبات جرم باشند. اما اگر چنین مدارکی در دست نداشتید می ‌توانید از وکیل نیز کمک بگیرید، اما همان ‌طورکه گفته شد نمی‌توان تنها به صدا برای اثبات جرم بسنده کرد.

 مجازات تهدید لفظی

 در جرم تهدید لفظی فرد مجرم با استفاده از الفاظ نادرست، طرف مقابل را نسبت‌ به انجام یک عمل نامشروع می ‌ترساند. در چنین صورتی با توجه به ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی دچار محکوم به مجازات می شود. مجازات فردی که با استفاده از الفاظ فرد دیگری را تهدید می‌کند، تحمل یک تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری و دو ماه تا دو سال حبس می ‌باشد که این میزان حبس می‌ تواند به یک ماه تا یک‌ سال نیز کاهش یابد.

 مجازات تهدید و توهین به اشخاص عادی

 توهین به اشخاص عادی یکی از جرایم قوانین جمهوری اسلامی شناخته می ‌شود. جرم توهین یک امر وهن‌آور و شخصی نسبت داده می‌ شود که حکم مجازات در این جرم با توجه به این‌ که توهین ساده و یا مشدد است متفاوت می ‌باشد. توهین ساده توهین به افراد عادی و مشدد نیز توهین به اشخاص حقوقی می‌ باشد. همان ‌طورکه گفته شد دو ماده جدا گانه ۶۰۸ و ۶۰۹ برای هر یک از انواع توهین ها اختصاص یافته اند. مجازات جرم توهین ساده به افراد عادی ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت ۵۰ هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی می ‌باشد. در مجازات جرم توهین مشدد باتوجه به قانون ۶۰۹ فرد به ۳ الی ۶ ماه حبس تحمل ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت ۵۰ هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌گردد.

 مجازات تهدید در قانون جدید

 در قانون جدید، مجازات جرم تهدید یکی از دو مجازات حبس از یک ماه تا یک ‌سال و تحمل یک تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری است. اما حکم مجازات تهدید اگر با اجبار باشد، هر دو مجازات تحمل یک تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری و حبس و ۴۵ روز تا یک‌ سال را شامل می شود.

 مجازات تهدید در قانون کاهش حبس تعزیری

در قانون جدید مربوط به کاهش مجازات حبس های تعزیری، مجازات جرم توهین به پرداخت جزای نقدی تبدیل گردیده ست. با توجه به ماده 11 مربوط به قانون کاهش مجازات حبس های تعزیری، ماده های 608 و 609 جرایم توهین ساده و مشدد، شامل قانون جدید کاهش می شوند.

 جرم تهدید پیامکی طبق ۶۶۹ چیست؟

با توجه به ماده 699 قانون مجازات اسلامی اگر فردی با تهدید پیامکی شخص دیگری را به انجام کاری یا تهدید به مرگ بترساند، فرد به تحمل 74 ضربه شلاق و یک ماه تا یک سال زندان محکوم می شود.

سخن پایانی

تهدید در قانون اسلامی یک جرم اساسی شناخته می شود که دارای مجازات است. تهدید در انواع مختلف لفظی، پیامکی و غیره صورت می گیرد که در آن فرد تهدید کننده با توجه به مواد 669 و 668 به تحمل 74 ضربه شلاق و تحمل چند ماه تا چند سال زندان محکوم می شود. در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع تهدید، روش های اثبات آن و انواع قوانین مربوط به مجازات جرم تهدید آشنا سازیم تا به اطلاعات مفیدی از آن دست پیدا کنید.

 

  • اشتراک در:

نظرات

نظر بدهید