جرم کشت ماریجوانا | جرم کشت گل

جرم کشت ماریجوانا | جرم کشت گل

جرم کشت ماریجوانا | جرم کشت گل

  • 1402/08/20

 بی ‌شک تاکنون بارها اسم ماریجوانا به گوش شما خورده است. ماریجوانا یا گل یکی از عامیانه‌ ترین مواد مخدرهایی است که خاصیت روان‌ گردان دارد، به‌گونه‌ای که متأسفانه بسیاری از مردم کشور درگیر آن هستند. معمولاً از ماریجوانا برای اهداف تفریحی و یا درمانی استفاده می‌شود. این نوع ماده مخدر از برگ و گل گیاه شاهدانه بدست آمده و دارای ترکیباتی است که باعث ایجاد آثار سرخوشی در انسان می ‌شوند.

 از آثار ماریجوانا بر فرد می‌ توان به تمدد اعصاب، درون‌ نگری، سرخوشی، افزایش اشتها و خنده‌ زیاد اشاره کرد، در صورت مصرف زیاد این نوع محصول این نوع ماده به حافظه‌ کوتاه‌ مدت، سرخی دیدگان، خشکی دهان، احساس اضطراب و وحشت دچار خواهید شد. با تمامی موارد ذکر شده می‌توان متوجه شد که کشت ماریجوانا و مصرف آن جرم شناخته می ‌شود و فرد مجرم باید متحمل مجازات آن شود. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا شما را با مجازات کاشت ماریجوانا در منزل و همچنین مجوز کاشت شاهدانه آشنا سازیم. وکیل نجات علیپور بهترین وکیل ارومیه میتواند در مراحل مختلف قانونی به شما کمک کند. با ما تماس بگیرید 04433430139

 

وکیل مواد مخدر

 

 جرم کاشت ماریجوانا در منزل

 جالب است بدانید امروزه به‌ دلیل افزایش میزان استفاده از ماریجوانا تعداد افرادی که در منزل اقدام به کاشت این نوع ماده می ‌سازند بسیار بیشتر شده ‌است.

  • اگر فردی برای نخستین بار نسبت‌ به کاشت ماریجوانا در منزل خود اقدام کند، به پرداخت ۱۰ الی ۱۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم خواهد شد.
  • اگر فرد مورد نظر این عمل را برای بار دوم تکرار نماید به پرداخت ۵۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال همراه با تحمل ۳۰ الی ۷۰ ضربه شلاق محکوم می‌ شود.
  • بار سوم نیز محکوم به پرداخت ۱۰۰ تا ۱ میلیارد ریال جریمه شده، علاوه‌بر این باید متحمل 30 تا ۷۵ ضربه شلاق و 2 تا ۵ سال حبس شود.
  • اگر فردی برای بار چهارم این عمل را انجام دهد، دستگیر شده و مجازات او اعدام خواهد بود.

 با توجه به تمامی موارد ذکر شده می‌توان به این مورد اشاره کرد که نگه ‌داری و کاشت ماریجوانا در منزل ممنوع بوده و حتی اگر فردی در فرودگاه با حمل به گل دستگیر شود درصورتی‌که بار اول او باشد، دارای مجازات نقدی خواهد بود.

 

 کاشت و پرورش مواد مخدر

 با توجه به قانون اسلام کاشت فروش و حمل مواد مخدر جرم شناخته می ‌شود. اما در هر صورت بازهم افرادی هستند که به‌ دنبال کاشت و پرورش این نوع مواد و سود حاصل از آن می ‌باشند. با این‌ حال ممکن است از عواقب کار خود آگاهی لازم را نداشته باشند.

  • با توجه به ماده دو قانون مبارزه با مواد مخدر فردی که نسبت ‌به کشت خشخاش یا کوکا برای تولید مواد مخدر و یا روانگردان‌های صنعتی بپردازد، علاوه‌ بر امحای کشت و با توجه به میزان کشت مواد مخدر مجازات خواهد شد. اگر فرد برای اولین ‌بار این عمل را انجام دهد به پرداخت ۱ تا ۱۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم می‌گردد.
  • اگر فرد برای بار دوم این عمل را انجام دهد به پرداخت ۵ تا ۵۰ میلیون ریال جریمه نقدی و تحمل ۳۰ تا ۷۰ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
  • اگر فرد برای بار سوم این عمل را انجام دهد به پرداخت دیه ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی و تحمل ۱ تا ۷۰ ضربه شلاق و دو تا ۵ سال حبس محکوم می ‌شود.
  • اگر فرد برای بار چهارم این عمل را انجام دهد حکم اعدام برای او صادر خواهد شد.

 

 مجوز کاشت شاهدانه

 شاهدانه یکی از انواع گیاهان دارویی است که معمولاً از آن برای تولید موادی مانند ماریجوانا استفاده می ‌شود. همان‌ طورکه در بخش قبل نیز به آن اشاره کردیم، ماریجوانا یک ماده روان‌ گردان است. از این‌ رو عوارض جانبی بسیاری دارد، به‌همین دلیل کاشت آزادانه آن جرم شناخته می‌ شود.

 ستاد مبارزه با مواد مخدر با کاشت گونه‌ های مختلف از خشخاش در کشور ایران مخالف است، چرا که آن را خطری بزرگ برای کشور می ‌داند. یکی از دلایل مخالفت ستاد مبارزه با مواد مخدر برای کشت ماریجوانا استفاده زیاد آن در میان جوانان کشور است، اما برخی نیز بر این باور هستند که با کاشت این نوع محصول می‌توان از آن روغن ‌های مفیدی در صنایع غذایی و دارویی تولید کرد. چرا که شاهدانه صنعتی مصرف روغنی دارد. با توجه به تمامی این موارد برای کشت ماریجوانا باید مجوز لازم برای کاشت شاهدانه را داشته باشید.

 تولید و پرورش هر یک از گیاهان دارویی اگر توسط افراد سود جو و متقلب انجام شود، باعث ایجاد خطرات بسیاری می‌گردد. ازاین‌رو دریافت مجوز حائز اهمیت است. برای دریافت مجوز کاشت ماریجوانا باید مدارک خاصی را ارائه دهید تا بتوانید مجوز کاشت آن را دریافت کنید با این‌که تولید و پرورش گیاهان دارویی سود بسیار زیادی دارد. درصورتی‌ که از راه غیر قانونی و یا بدون مجوز نسبت ‌به کاشت آن اقدام کنید، ضرر بسیار بالایی برای شما خواهد داشت. علاوه‌ بر این مجازات شدیدی را نیز متحمل خواهید شد. از این‌ رو برای دریافت مجوز کاشت ماریجوانا و هر یک از گیاهان دارویی باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • داشتن مدرک تحصیلی در رشته کشاورزی
  • دریافت اجازه کشت هرگونه گیاه دارویی از منابع طبیعی
  • دریافت تأییدیه نسبت‌ به مجاز بودن کشت گیاه دارویی از مؤسسه تحقیقات، جنگل ‌ها و مراتع آبخیزداری کشور
  • دریافت پروانه معتبر و امکان استفاده از آب یا استعلام از اداره امور آبفا

اگر به ‌عنوان یک شخص حقیقی به ‌دنبال دریافت مجوز تولید و پرورش گیاهان دارویی هستید، باید مدارک زیر را ارائه کنید:

  • اصل شناسنامه و تصویر مربوط به آن
  • اصل کارت ملی و تصویر مربوط به آن
  • دریافت مدرک تحصیلی در رشته‌ های کشاورزی
  • تصویر کارت پایان خدمت برای آقایان

اگر به‌ عنوان یک شخص حقوقی به‌ دنبال دریافت مجوز تولید و پرورش گیاهان دارویی هستید، باید مدارک زیر را ارائه کنید:

  • تصویر آگهی ثبت شرکت تأییدیه
  • اجازه کشت گیاهان دارویی
  • تأییدیه مجاز بودن کشت گیاهان دارویی
  • اجاره‌ نامه‌ی زمین
  • ارائه طرح توجیهی
  • پروانه معتبر
  • بهره‌برداری آب برای دریافت مجوز و این‌ که آیا می‌توان نسبت ‌به کشت ماریجوانا مجوز دریافت کرد.

برای دریافت مجوز لازم برای کاشت و پرورش داروهای گیاهی، ابتدا وارد درگاه ملی g4b.ir مجوزهای کشور گردید که تحت مدیریت دبیرخانه هیئت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب‌ و کار می ‌باشد. پس ‌از آن بر روی گزینه صدور پروانه‌ های صنفی کلیک نموده و وارد سامانه شوید. گزینه ثبت‌ نام را انتخاب کرده و اطلاعات درخواستی را تکمیل کنید. پس ‌از آن دکمه ثبت‌ نام را کلیک نمایید. پس‌ از تأیید و صحت سنجی ثبت ‌نام شما انجام می شود.

سپس نام کاربری و کلمه عبور به شماره تلفن شما به‌ صورت پیامک ارسال می‌ شود. پس ‌از انجام ثبت ‌نام در صفحه نخست، نام کاربری و گذرواژه‌ خود را وارد کرده و گزینه ورود را انتخاب کنید. سپس می ‌توانید در مرحله بعدی نسبت‌ به دریافت مجوز اقدام کنید. در صفحه جدید درخواست مجوز جدید را کلیک نمایید. پس ‌از آن با نحوه دریافت مجوز تولید و پرورش گیاهان دارویی آشنا خواهید شد.

 

 اطلاعات درخواستی را تکمیل و گزینه ثبت نهایی را بزنید. سپس یک کد رهگیری برای شما ارسال خواهد شد. پس‌ از اتمام تمامی این مراحل خلاصه ‌ای از پرونده برای شما نمایش داده می ‌شود. بر روی گزینه ادامه فرایند ثبت درخواست کلیک کنید تا وارد سامانه iranianasnaf.ir گردید. در صفحه ایجاد شده تمامی اطلاعات درخواستی مانند مدت پروانه، نوع پروانه و نوع شخص متقاضی پروانه را انتخاب کنید. پس ‌از آن رشته شغلی مربوط به کسب‌وکار خود را انتخاب نمایید.

 در مرحله بعدی تمام آیین ‌نامه مربوط به پروانه کسب را مطالعه کرده و دکمه تأیید را انتخاب کنید ،سپس اطلاعات فردی و صنفی را وارد نموده و تأیید را بزنید. سپس پیش نمایشی از اطلاعات ثبت‌ شده نمایش داده می‌ شوند، بر روی آن تأیید کرده و ادامه مراحل را سپری کنید. مدارک خود را وارد نمایید، سپس کد رهگیری خود را دریافت خواهید کرد. از بخش پیگیری مربوط به ثبت ‌نام می ‌توانید با وارد کردن کد رهگیری و کد ملی در مورد آخرین وضعیت درخواست خود اطلاعات لازم را بدست آورید.

 

 مجازات فروش ماریجوانا

 با توجه به ماده ۴ قانون مبارزه با مواد مخدر فروش ماریجوانا جرم محسوب شده و فردی که نسبت ‌به فروش این نوع ماده مخدر اقدام نماید، مجازات زیر شامل او می ‌شود:

حکم فروش ماری جوانا

 

  • اگر فردی تا ۵۰ گرم گل حمل کند، به پرداخت ۵۰ میلیون ریال جریمه نقدی و تحمل ۵۰ ضربه شلاق محکوم می ‌شود.
  • اگر فردی به حمل بیش ‌از ۵۰ گرم تا ۵۰۰ گرم گل بپردازد با توجه به مقدار گل حمل شده باید ۳۰ میلیون تا ۹۰ میلیون ریال جریمه نقدی را پرداخت نموده و و ۱۰ تا ۷۴ ضربه شلاق را تحمل کند.
  • اگر فردی بیش‌ از ۵۰۰ گرم تا ۵ کیلوگرم گل حمل کند با توجه به میزان حمل گل به پرداخت ۸۰ میلیون الی ۳۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی و ۴۰ تا ۷۴ ضربه شلاق همراه با تحمل دو الی ۵ سال حبس محکوم خواهد شد.
  • اگر فردی بیش ‌از ۵ کیلوگرم تا دویست کیلوگرم گل حمله کند به پرداخت ۱۰۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی همراه با ۵۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و ۵ الی ۱۰ سال حبس محکوم می‌ شود علاوه‌بر این اموال او نیز مصادره شد. در مرتبه سوم نیز به اعدام محکوم خواهد شد.
  • اگر فردی بیش ‌از۵ کیلوگرم تا ۱۰۰ کیلوگرم گل حمل کند، مجازات بند قبل شامل او می شود. علاوه‌ بر آن به ‌ازای هر کیلوگرم اضافه نیز ۳۰ میلیون ریال جریمه نقدی به آن اضافه خواهد شد.
  • اگر فردی بیش ‌از ۱۰۰ کیلوگرم گل را حمل کند به پرداخت ۱۰۰ میلیون الی ۳۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی همراه با ۵۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و ۵ الی ۱۰ سال حبس محکوم می‌ شود. همچنین اموال او نیز مصادره شده و در مرتبه سوم به اعدام محکوم خواهد شد.

 

سخن پایانی

ماریجوانا یکی از مواد مخدر معمول در کشور ایران است که افراد بسیاری درگیر آن شده اند. این نوع ماده از گیاه خشخاش به دست می آید که خاصیت روان گردان دارد. هرگونه تولید،فروش و حمل این نوع ماده دارای مجازات است که در این بخش شما را با آن آشنا ساختیم.

 

  • اشتراک در:

سوالات متداول

نظرات

نظر بدهید