وکیل طلاق

وکیل طلاق

وکیل طلاق

  • 1402/08/20

مقدمه

طبق قانون جمهوری اسلامی ایران و مبانی فقهی، حق طلاق در اختیار مرد قرار دارد. بنابراین زوج می تواند علی رغم مخالف های زوجه اقدام به دادخواست طلاق بدهد. البته باید تمام حق مالی را که در عقد نکاح قید شده است به زوجه پرداخت نماید که همان مهریه است. مهریه می تواند پول نقد باشد، یا سکه و یا هر مالی که مورد توافق طرفین قرار گرفته است. پول نقد مطابق شاخص بانک مرکزی مورد ارزیابی قرار می گیرد و اگر سکه باشد مطابق بازار روز محاسبه می شود. درخواست طلاق، از سوی زن هم تحت شرایطی که بتواند قاضی را قانع کند یعنی محکمه پسند باشد امکان پذیر است. مشاوره و راهنمایی گرفتن از یک وکیل متخصص طلاق برای طی کردن مراحل درخواست طلاق، همچنین برای تعیین تکلیف مسایلی چون؛ مهریه، نفقه و حضانت فرزند ضروری است.

طلاق در ایران چه مراحلی دارد؟

مراحل طلاق در ایران عبارتند از:

  • ثبت نام در سامانه تصمیم طلاق: اولین اقدام برای طلاق، ابتدا ثبت نام در این سامانه است که باید مشخصات طرفین و محل سکونت آن ها به طور کامل قید شود. بعد از ثبت نام، برای زوجین نوبت جلسات مشاوره داده می شود. این جلسات مشاوره در 5 جلسه در مرکز غربالگری شهر زوجین برگزار می شود. اگر جلسات مشاوره، تصمیم آن ها را بر ادامه زندگی مشترک تغییر نداد. همچنین اگر مشاور تشخیص داد که ادامه زندگی مشترک به صلاح آن ها نیست گواهی عدم انصراف از طلاق صادر می کند.
  • ثبت دادخواست طلاق: در این مرحله زوجین با در دست داشتن گواهی عدم انصراف از طلاق، هر یک از آن ها و یا توسط وکیل می توانند اقدام به دادخواست طلاق نمایند. این دادخواست در فرم مخصوص چاپی با رعایت تمامی مواردی که خواسته شده تنظیم و در دفتر خدمات الکترونیکی قضایی ثبت می شود.
  • رسیدگی به طلاق در دادگاه خانواده: دفتر خدمات الکترونیک قضایی دادخواست را با انضمام تمام مدارک و دلایل به دادگاه خانواده ارسال می کند. از طریق سامانه ثنا تاریخ و ساعت حضور در جلسه رسیدگی دادگاه به طرفین ابلاغ می شود. دادخواست طلاق در شعبه دادگاه خانواده مورد رسیدگی قرار می گیرد.
  • صدور گواهی عدم امکان سازش: پس از تشکیل جلسه رسیدگی در دادگاه اگر تصیمیم قاضی مبنی بر عدم سازش زوجین و غیر ممکن بودن ادامه زندگی مشترک آن ها باشد گواهی عدم امکان سازش صادر می کند. ظرف 3 ماه از صدور این گواهی، طرفین می توانند با در دست داشتن عقد نامه، گواهی عدم سازش و گواهی بارداری به یکی از دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه کنند تا صیغه طلاق جاری شده و عقد نکاح آن ها قسخ شود.

وکیل طلاق چه کمکی به موکل می کند؟

وکیل با توجه به کسب دانش حقوقی خود از طریق فارغ التحصیل شدن در رشته ی حقوق و قبولی در آزمون وکالت و گذراندن دوره ی کارآموزی، به عنوان وکیل پایه یک دادگستری آماده است تا خدمات حقوقی ارائه دهد. پرونده های مربوط به طلاق از جمله مسایل بسیار حساس و مهمی است که یک وکیل علاوه بر داشتن علم حقوقی باید تجربه و مهارت لازم در پرونده های طلاق را داشته باشد. در این گونه پرونده ها معمولا طرفین فرقی نمی کند چه زوج باشد و چه زوجه، یک روند استرس زا و عاطفی را طی می کند. بنابراین وکیل باید به نگرانی های موکل خود گوش بدهد و سعی کند به لحاظ روحی و ذهنی وی را آرام و امیدوار کند. چرا که زندگی مشترکی که با هزاران امید و برنامه ریزی شروع شده بود به نقطه پایانش رسیده است. قوانین و مقررات، پر از مفاهیم و اصطلاحات پیچیده است درک و تجزیه تحلیل آن برای افراد عادی کاری سختی است. وکیل طلاق، این مفاهیم پیچیده را به زبانی که موکل بتواند به راحتی درک کند بیان می کند و تمام حقوقی که قانون برای موکل در نظر گرفته است در اختیارش قرار می دهد. ارتباط خوب وکیل با موکل باعث می شود اهداف و علایقی که موکل در این پرونده دارد شناسایی کند و در چهارچوب قانون برای دستیابی به آن تلاش کند. وکیل در جلسه رسیدگی در دادگاه خانواده، با توجه به اشرافیتی که به قانون دارد از موکلش دفاع می کند و سعی می کند در سریع ترین زمان ممکن پرونده را به نفع او تمام کند. آقای نجات علی پور وکیل پایه یک دادگستری با داشتن مدرک کارشناسی ارشد حقوق خصوصی و سابقه چندین سال وکالت در پرونده های مختلف، متخصص پرونده های طلاق است. او توانسته است تا به امروز صدها پرونده ی طلاق را با موفقیت به نتیجه برساند. شما می توانید با انتخاب این وکیل با خیال راحت و بدون نگرانی به نتیجه دلخواه خود برسید.

تقاضای مهریه

مهریه حق قانونی و شرعی زن است و اگر در عقد نکاع دایم مهریه برای زن در نظر گرفته نشود عقد باطل نمی شود. اما در عقد نکاح موقت حتماً باید مهریه مشخص شود در غیر این صورت عقد باطل می شود. مهریه مالی است که می تواند منقول باشد یا غیر منقول و یا انجام دادن کاری از جانب مرد باشد. به صورت دقیق باید میزان و کیفیت مهریه در عقد معلوم و مشخص شود. ضمناً اگر مهریه مال باشد باید ارزش اقتصادی داشته و مشروع و قانونی باشد. در عرف و عادات مردم، اغلب سکه و پول نقد را به عنوان مهریه تعیین می کنند. به محض منعقد شدن عقد، زوجه مالک مهریه می شود و در صورت درخواست، باید پرداخت شود. روش مطالبه آن هم به این شکل است که هم می توان از طریق دادگاه اقدام کرد و هم از طریق اداره ثبت اقدام به مطالبه کرد. مراجعه به اداره ثبت زمانی جواب می دهد که مرد اموالی داشته باشد و با معرفی آن ها توسط زوجه، اموالش توقیف می شود. اما اگر اموالی برای توقیف نداشته باشد زوجه فقط می تواند از طریق اداره ثبت ممنوع الخروجش کند و برای تعیین تکلیف مهریه باید به دادگاه مراجعه کند.

پرداخت مهریه

مهریه اگر سکه باشد به موجب قانون جدید، فقط برای 110 سکه می توان زوج را جلب کرد و برای بیشتر از این مقدار نمی توان حکم جلب گرفت فقط می توان با معرفی اموال زوج به دادگاه، آن را توقیف کرد. در واقع اگر زوج از 200 سکه مهریه زوجه، توان پرداخت 110 تا را داشته باشد زوجه برای گرفتن مابقی سکه، نمی تواند مرد را جلب و به زندان بفرستد. اگر مهریه وجه نقد باشد در زمان مطالبه، متناسب با نرخ روز محاسبه می شود و جلب زوج برای مطالبه مهریه وجه نقد، تا معادل قیمت 110 سکه است. برای بیش تر از این مقدار زوجه نمی تواند مرد را جلب کند فقط می تواند اگر اموالی داشته باشد جهت توقیف، برای مابقی مبلغ به دادگاه معرفی کند. اگر مرد توان پرداخت مهریه را نداشته باشد می تواند دادخواست اعسار از پرداخت مهریه بدهد. در این حالت با توجه به درآمد شخص و به تشخیص قاضی، مهریه تقسیط می شود. همچنین اموالی که برای وصول مهریه توقیف می شود نباید جز مستثنیات دین باشد در غیر این صورت زوج می تواند اعتراض کرده و از توقیف آزادش کند.

حضانت فرزند

حضانت فرزند یعنی تربیت و نگه داری از او، بنابراین این مسولیت را باید به کسی داد که توانایی و شایستگی این مسولیت را داشته باشد. به موجب قانون وقتی پدر و مادری به واسطه طلاق از هم جدا شدند حضانت فرزند تا 7 سالگی فرقی نمی کند پسر باشد یا دختر، با مادر خواهد بود و بعد از 7 سالگی تا رسیدن به سن بلوغ، حضانت با پدر خواهد بود. کسی که نگه داری و مسولیت حضانت به او واگذار می شود باید شرایط حضانت را داشته باشد. در واقع یعنی عاقل باشد دیوانه یا مجنون نباشد به سن بلوغ قانون و شرعی رسیده باشد. به بیماری های واگیردار مبتلا نباشد همچنین شایستگی اخلاقی داشته باشد. به موجب ماده ی 1170 قانون مدنی اگر مادر ازدواج مجدد کند حق حضانت از او ساقط می شود.

پرداخت نفقه

کسانی که با هم ازدواج می کنند و زندگی مشترک خود را شروع می کنند یک سری تکالیفی را باید به دوش بکشند. پرداخت نفقه جز وظایف مرد می باشد و نفقه حق قانونی و شرعی زن است. پرداخت نفقه در واقع عبارتند از پرداخت هزینه های معمول و متعارف زن برای ادامه زندگی او می باشد. هزینه هایی از جمله؛ خوراک، پوشاک، هزینه های درمان، مسکن و اثاثیه که نیازهای ضروری و اساسی زوجه است. زوج علاوه بر پرداخت نفقه زوجه، نفقه فرزندان را هم برعهده دارد. اگر چنانچه زوج از پرداخت نفقه به زوجه امتناع کند زوجه می تواند برای مطالبه نفقه شکایت کیفری و حقوقی کند. اگر چنانچه زوجه خانه را بدون اجازه زوج ترک کند و یا به طور کلی از شوهر خود تمکین نکند نفقه به زوجه شامل نمی شود.

سخن پایانی

طلاق آخرین گزینه و راه چاره برای پایان دادن به عدم تفاهم ها، ناراحتی ها و اتفاقات تلخ زندگی است. با طلاق زندگی مشترک، که با آرزوها و حسرت ها بنا شده بود به پایان می رسد. در طلاق مسایل مهمی چون پرداخت مهریه، نفقه و حضانت فرزندان مطرح می شود. بهره گرفتن از یک وکیل متخصص طلاق می تواند در این زمینه راهکارهایی را به شما ارائه بدهد که بتوانید در سریع ترین زمان ممکن به بهترین نتیجه دست پیدا کنید.

  • اشتراک در:

نظرات

نظر بدهید