مراحل گرفتن شناسنامه برای نوزاد + مدارک مورد نیاز

  • خانه
  • مقالات
  • مراحل گرفتن شناسنامه برای نوزاد + مدارک مورد نیاز
مراحل گرفتن شناسنامه برای نوزاد + مدارک مورد نیاز

مراحل گرفتن شناسنامه برای نوزاد + مدارک مورد نیاز

  • 1403/01/15

گرفتن شناسنامه برای نوزاد، یکی از پروسه‌های مهم و زیبای زندگی برای والدین است. نوزادان تازه متولد شده، افراد دوست‌داشتنی و جدید یک خانواده‌اند و باید هویتی مشخص داشته باشند. هر کشوری مدارک مورد نیاز و متفاوتی را برای گرفتن شناسنامه تعیین کرده است. کشور ایران، با توجه به قوانین خاص خود مدارک مهمی را برای تعیین هویت نوزاد در نظر دارد. شناسنامه نوزاد، یک مدرک مهم و قانونی محسوب می‌شود و باید مراحل خاص خود را تکمیل کند. در این مقاله قصد داریم مراحل گرفتن شناسنامه نوزادان تازه متولد شده را مورد بررسی قرار دهیم.

گرفتن شناسنامه برای نوزاد چگونه است؟

گرفتن شناسنامه برای نوزاد اهمیت بسیار زیادی دارد. بهترین زمانی که می‌توانید برای گرفتن شناسنامه نوزاد دلبندتان اقدام کنید، 15 روز پس از تولد وی است. در این بازه زمانی با کمترین چالش‌ها و مشکلات روبه‌رو خواهید شد. البته، پس از این زمان نیز فرصت برای دریافت این مدرک هویتی دارید؛ اما مشکلاتی پیش روی شما است. دریافت شناسنامه مراحل بسیار ساده‌ای دارد که به هر شعبه‌ای از ثبت احوال مراجعه کنید، دریافت خواهید کرد. بیمارستانی که زایمان و تولد نوزاد صورت گرفته است، مدارک زایمان و تاریخ زایمان را ثبت می‌کند. در ادامه، با در نظر داشتن زمان لازم جهت پیمودن مراحل اداری، شما باید با یک برگه که گواهی تولد نامیده می‌شود به ثبت احوال بروید.

در نهایت، شناسنامه دلبندتان را دریافت می‌کنید. والدینی که ازدواج خود را به ثبت رسانده باشند، پدر یا مادر می‌توانند شناسنامه را بگیرند. در غیر این صورت، باید پدر، ولی، قیم و وکیل قانونی این پروسه را طی کند. فامیل‌های وابسته مانند خاله، دایی، عمو و … در صورت زنده بودن والدین نمی‌توانند شناسنامه نوزاد را بگیرند. ساعات اولیه صبح در روزهای اداری بهترین زمان گرفتن شناسنامه برای نوزاد است؛ زیرا، ادارات ثبت احوال زمان کافی برای رسیدگی به امورات شما را خواهند داشت. مهم‌ترین بخش اخذ شناسنامه، تعیین اسم برای نوزاد است که باید قبل از اقدام برای گرفتن شناسنامه مشخص شود.

مراحل گرفتن شناسنامه نوزاد

گرفتن شناسنامه برای نوزاد | مراحل گرفتن شناسنامه برای نوزاد | شناسنامه برای نوزاد

گرفتن شناسنامه برای نوزاد، یکی از لحظات بسیار شیرین برای والدین است. اخذ مدرک هویتی مانند شناسنامه، مراحل قانونی و مشخصی دارد. در ادامه مراحل گرفتن شناسنامه را بررسی می‌کنیم:

  • اخذ گواهی تولد نوزاد: بیمارستانی که عمل زایمان در آن انجام شده است، وظیفه دارد با ارائه سند ازدواج و شناسنامه از طرف شما، گواهی تولد را به همراه مهر پزشک تحویل دهد. به ندرت ممکن است تولد نوزاد در محیطی خارج از بیمارستان اتفاق بیفتد که با بررسی ماما و پزشک زنان گواهی صادر خواهد شد.
  • مراجعه به ثبت احوال: به دلیل زایمان و دردهای پس از آن مادر قادر به دریافت شناسنامه نیست. پدر نوزاد طی چند روز پس از تولد و در اسرع وقت با مراجعه به ثبت احوال و ارائه مدارک، شناسنامه را دریافت خواهد کرد. جالب است بدانید، حتی جد پدری نوزاد نیز می‌تواند با ارائه شناسنامه و مدارک هویتی شناسنامه نوزاد را بگیرد. کودکانی که به بهزیستی انتقال پیدا می‌کنند نیز با ارائه مدارک حاکی بر متصدی قانونی این نوزادان شناسنامه دریافت خواهند کرد.
  • ارائه مدارک هویتی و تکمیل فرم : هزینه‌ای باید بابت صدور شناسنامه واریز شود که رسید آن به ثبت احوال تحویل داده خواهد شد. فرم‌های مخصوصی که حاوی اطلاعات مهم مانند مشخصات درخواست‌کننده، اطلاعات والدین، تاریخ زایمان، اطلاعات شناسنامه‌ای والدین، محل تولد و … درج شده است، باید تکمیل گردد. بررسی اطلاعات توسط متصدی ثبت احوال تا سه مرتبه به دقیق انجام خواهد شد.
  • درج اسم نوزاد: نامی که توسط درخواست‌کننده اعلام می‌شود، باید با ضوابط قانونی ثبت احوال هماهنگی داشته باشد. با درج نام نوزاد و امضای درخواست‌کننده، سند حاکی بر تایید نام نوزاد صادر می‌شود. لازم به ذکر است، شما فقط نام نوزاد را تعیین می‌کنید و نام خانوادگی بدون هیچ کم و کاستی از شناسنامه پدر منتقل می‌شود. اصلی‌ترین مرحله در گرفتن شناسنامه برای نوزاد، انتخاب اسم به شمار می‌رود.
  • تحویل شناسنامه: با تکمیل مدارک و دریافت امضا های مورد نیاز کدملی برای نوزاد در نظر گرفته می‌شود. با مراجعه به دفتر ریاست ثبت احوال اطلاعات نوزاد به طور رسمی صورت می‌پذیرد. در نهایت با اخذ مهر بایگانی شناسنامه را دریافت خواهید کرد.

مدارک مورد نیاز برای گرفتن شناسنامه نوزاد

گرفتن شناسنامه برای نوزاد | مراحل گرفتن شناسنامه برای نوزاد | شناسنامه برای نوزاد

گرفتن شناسنامه برای نوزاد نیازمند مدارکی معتبر است. مدارکی که ارائه می‌شود، به طور رسمی نسبت شما با نوزاد و هویت وی را تایید می‌کند. مدارک مورد نیاز برای گرفتن شناسنامه نوزاد شامل مدارکی از والدین و تولد وی است. پیشنهاد می‌شود، قبل از مراجعه به ثبت احوال از نوع مدارک آگاهی پیدا کرده که زمان صدور به روز دیگری موکول نشود. شاید کپی شناسنامه والدین نیز برای برخی از ادارات مهم و ضروری باشد که با تماس مرکز، از آن آگاهی پیدا می‌کنید. در ادامه به بررسی مدارک جهت اخذ شناسنامه نوزاد می‌پردازیم:

  • مدارک هویتی والدین: شناسنامه یا کارت ملی والدین برای اثبات نسبت والدین با فرزند الزامی است. این مدارک با هدف تشخیص صحیح نوزاد انجام می‌پذیرد. شناسنامه‌ها باید اصلی و معتبر باشند تا مورد قبول ثبت احوال واقع شود.
  • کارت ملی: یکی دیگر از مدارکی که معتبر و قانونی به شمار می‌رود، کارت ملی والدین است. کارت ملی نیز باید با مشخصات شناسنامه مطابقت داشته باشد. گرفتن شناسنامه برای نوزاد، باید با ارائه مدارک معتبری از سوی والدین انجام شود.
  • کارت بیمه سلامت: افرادی که از بیمه سلامت برخوار باشند، باید کپی کارت بیمه سلامت را به همراه داشته باشند. همه افراد تحت پوشش این بیمه نیستند و برخی آنها از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.
  • مدارک ازدواج: سند ازدواج و مدارک ازدواج نشان‌دهنده قانونی بودن تولد نوزاد است. این مدارک یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مدرک برای صدور شناسنامه در نظر گرفته می‌شود.
  • گواهی تولد: گواهی تولد از سوی بیمارستان با مهر تایید پزشک در اختیار شما قرار می‌گیرد. با این برگه تولد نوزاد عزیز خود را تایید می‌کنید و صدور شناسنامه به راحتی انجام می‌پذیرد.

برای گرفتن شناسنامه نوزاد کجا برم

گرفتن شناسنامه برای نوزاد، مراکز و ادارات مشخصی دارد. اداره ثبت احوال در هر منطقه‌ای کار شما را راه می‌اندازد. این پروسه را در یکی از شعب ثبت احوال به سرانجام می‌رسانید. ابتدا بیمارستان و سپس اداره ثبت احوال به شما در صدور شناسنامه کمک می‌کنند. هنگامی که برای بستری مادر به بیمارستان مراجعه کرده‌اید، مدارک مهم مانند شناسنامه و کارت ملی و … را از شما دریافت می‌کنند تا گواهی تولد را به طور دقیق صادر شود. شما باید پس ار ترخیص بیمار به دفتر حسابداری بیمارستان مراجعه کرده و پس از طی نمودن مراحل اداری گواهی ولادت و مدارک خود را بگیرید.

با در دست داشتن مدارک هویتی خود و گواهی تولد به ثبت احوال مراجعه کنید. اینگونه به راحتی شناسنامه برای نوزاد صادر می‌شود. کار شما پس از مراجعه به ثبت احوال به پایان می‌رسد و شما شناسنامه را دریافت می‌کنید. گرفتن شناسنامه برای نوزاد یکی از لحظات خاطره‌انگیز و شورانگیز محسوب می‌شود. این لحظه برای هر فرزند فقط یکبار اتفاق می‌افتد. در انتخاب نام نوزاد دقت کافی داشته باشید؛ زیرا هیچ راه برگشتی نخواهد داشت. انتخاب نام، بر عهده پدر و مادر است و این حق انتخاب آینده‌ای روشن برای نوزاد می‌سازد. ثبت احوال نیز نام‌های معتبر و مطابق با شئونات اسلامی را قبول دارد. این نام‌ها در شناسنامه ثبت می‌شوند؛ در غیر این صورت باید نامی دیگر برای نوزاد خود انتخاب کنید.

 گرفتن شناسنامه بدون گواهی تولد

گرفتن شناسنامه برای نوزاد | مراحل گرفتن شناسنامه برای نوزاد | شناسنامه برای نوزاد

گرفتن شناسنامه نوزاد، امری ضروری و مهم تلقی می‌شود. بیمارستان، امن‌ترین مکان برای به دنیا آمدن نوزاد است. مادران در روزهای تعیین شده به بیمارستان مراجعه کرده و اقدام اولیه بستری خود را انجام می‌دهند. گاهی اوقات مادر با شرایط ویژه‌ای دوران بارداری را پشت سر می‌گذارد و نوزاد زودتر از موعد چشم به جهان می‌گشاید. زایمان زمان دقیق و مشخصی ندارد. اگر دیر به بیمارستان برسیم یا مسیر ناهموار و دشواری داشته باشیم؛ شاید در خانه یا در مسیر بیمارستان نوزاد به دنیا آید و زایمان صورت بپذیرد. اولین و البته مهم‌ترین اقدامی که باید در این زمان انجام دهید، اطلاع به اورژانس است.

اورژانس پس از اقدامات اولیه در جهت بهبود حال مادر و فرزند، زایمان شما و تولد نوزاد را تایید می‌کند. در نتیجه، با ارائه فرم به بیمارستان صدور گواهی به راحتی انجام می‌شود؛ در غیر این صورت صدور گواهی با مشکلات حقوقی روبه‌رو خواهد شد. نوزادانی که بدون حضور پزشک یا اورژانس به دنیا می‌‌آیند و زمانی از زایمان می‌گذرد باید سه شاهد را برای تایید این تولد ارائه دهند. امضای این سه شاهد اهمیت به سزایی در صدور گواهی تولد دارد. در ادامه با بررسی پزشک و پیمودن مراحلی خاص شناسنامه نوزاد خود را دریافت خواهید کرد. گرفتن شناسنامه برای نوزاد، مراحل ساده‌ای پیش رو دارد؛ اما اگر به درستی و با آگاهی صورت گرفته باشد. مادران عزیز، هر زمانی که احساس ناخوشایندی در بارداری داشتید حتما با پزشک خود مشورت کنید یا خود را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی برسانید.

کلام آخر

گرفتن شناسنامه نوزاد، جزو لحظات دلنشین زندگی محسوب می‌شود. اولین مراحل قانونی برای نوزاد اخذ شناسنامه است. شناسنامه، یک مدرک هویتی مهم و اساسی به شمار می‌رود. در سال‌های قبل، با گذشت چندین سال نیز اقدامی برای دریافت شناسنامه نمی‌کردند یا شناسنامه نوزاد فوت شده را برای تازه متولد شده می‌گذاشتند. امروزه، از بروز این اتفاقات پیشگیری می‌شود و هر شخص باید اطلاعات مربوط به خود را داشته باشد. اطلاعاتی که در شناسنامه درج شده است، به طور آنلاین در سیستم ثبت احوال ثبت خواهد شد و در همه جای دنیا به طور رسمی هویت نوزاد تایید می‌شود. شناسنامه هویت و شخصیت یک فرد است که در آینده استفاده‌های گوناگونی از آن می‌شود. با شناسنامه جزو تعداد بیشماری از جمعیت جهان معرفی خواهد شد. بررسی مدارک تایید هویت پدر و مادر چندین مرتبه مورد بررسی قرار می‌گیرد تا از اشتباهات جلوگیری شود.

 

  • اشتراک در:

نظرات

نظر بدهید