تحصیل مال از طریق نامشروع چیست؟ چه مجازاتی دارد؟

  • خانه
  • مقالات
  • تحصیل مال از طریق نامشروع چیست؟ چه مجازاتی دارد؟
تحصیل مال از طریق نامشروع چیست؟ چه مجازاتی دارد؟

تحصیل مال از طریق نامشروع چیست؟ چه مجازاتی دارد؟

  • 1403/01/19

یکی از مهمترین موضوعاتی که امروزه در سطح وسیع مورد بررسی قرار می‌گیرد تحصیل مال از طریق نامشروع است. هنگامی که شخصی از طریق غیرقانونی و بدون داشتن مجوزهای لازم اقدام به کسب دارایی یا پول می‌کند یا هنگامی که حقی از افراد در زمان به دست آوردن پولی ضایع می‌شود، این موضوع نشان از تحصیل مال نامشروع است و به دلیل غیرقانونی بودن، پیگرد قانونی و مجازات دارد.

 در حال حاضر مجازات‌های مختلفی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای افرادی که از طریق نامشروع اقدام به دست آوردن مال و پول می‌کنند در نظر گرفته می‌شود. برای اینکه اطلاعات بیشتری در مورد تحصیل مال از طریق نامشروع و مجازات‌های مربوط به آن کسب کنید بهتر است تا آخر این بخش همراه ما باشید.

تحصیل مال از طریق نامشروع چیست؟

اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر در مورد تحصیل مال نام مشروع صحبت کنیم باید بگوییم که این موضوع یکی از مهم‌ترین جرایمی است که امروزه در حوزه حقوق جزایی بررسی می‌شود. به این معنی که هرگونه کسب یا استفاده از مال دیگران بدون اجازه آنها و به صورت غیرقانونی و بدون مجوز جرم به حساب می‌آید. در بسیاری از موارد تحصیل مال نامشروع به معنی تجاوز به حریم خصوصی افراد از طریق سرقت، تقلب، کلاهبرداری، اختلاس، دزدی، سوء استفاده و غیره است.

 به منظور نقض این قانون معمولاً سازمان‌های قانونی و دولت اقدام به ارائه مجازات‌های مختلف یا جریمه‌های مالی می‌کنند تا از این طریق جلوی این فعالیت‌ها و ضایع شدن حقوق دیگران را بگیرند. در نظر داشته باشید فرقی نمی‌کند که تحصیل مال از طریق نامشروع توسط اشخاص یا شرکت‌ها انجام شده باشد، به هر حال فرد یا افرادی که در این حوزه دست داشته‌اند مجرم شناخته شده و برای همه آنها مجازات‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود.

مجازات تحصیل مال از راه نامشروع

تحصیل مال از طریق نامشروع | تحصیل مال نامشروع

در مورد مجازات تحصیل مال به دست آمده از طریق نامشروع باید بگوییم که مجازات دقیق آن بستگی به نوع و میزان مالی که به دست آمده است ممکن است از سه ماه تا دو سال حبس و پرداخت جریمه نقدی در مقادیر مختلف از جمله دو برابر مال به دست آمده باشد.

 البته انتخاب نوع مجازات بسته به نظر قاضی می‌تواند متفاوت باشد، ولی در حال حاضر بسیاری از دادگاه‌ها حبس و پرداخت جریمه‌های نقدی را جزء مهمترین مجازات تحصیل مال از طریق نامشروع در نظر می‌گیرند و فرد موظف به پرداخت آنها است. البته در صورتی که فرد خاطی از پرداخته آن امتناع کند دولت می‌تواند اموال او را مصادره کرده و اقدام به پرداخت پول و اموال مالباختگان و دریافت جریمه نقدی کند.

تفاوت تحصیل مال نامشروع و تحصیل مال از راه نامشروع

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هیچ تفاوتی میان تحصیل مال از طریق نامشروع و تحصیل مال نامشروع وجود ندارد و هر دو آنها به عنوان عملی مجرمانه به حساب می‌آیند. معنی هر دو موضوع این است که شخص از طریق غیر قانونی و از طریق راه‌هایی که مشروعیت قانونی ندارد اقدام به دست آوردن مال کرده است. در حال حاضر مهمترین مصادیق تحصیل مال نامشروع عبارتند از:

  • خرید و فروش کالاهای غیرقانونی و سوء استفاده از امتیازات
  • توزیع و فروش محصولات و کالاهایی که نیاز به ضوابط خاصی دارند.
  • دست درازی به اموال دیگران که از این موضوع خبر نداشته یا رضایتی از این کار ندارند.

البته به غیر از این موارد تحصیل مال از طریق نامشروع از راه‌های دیگری نیز انجام می‌شود که نیاز به بررسی دقیق‌تر و تخصصی‌تر دارد. به عبارتی تحصیل مال از این طریق امروز در حوزه‌های مختلفی بررسی شده که برای هر کدام از آنها شما نیاز به طی کردن مراحل مختلفی داشته و نیاز است تا راه‌های متنوعی را طی کنید. به همین دلیل کمک گرفتن از اشخاص با تجربه می‌تواند در پس گرفتن مال شما از فرد مقابل کمک زیادی کند.

کلاهبرداری و تحصیل پول و مال از طریق نامشروع

تحصیل مال از طریق نامشروع | تحصیل مال نامشروع

در مورد اینکه کلاهبرداری و تحصیل مال از طریق نامشروع چیست؟ باید بگوییم که در کلاهبرداری، یک شخص به کمک وسایل و روش‌های متقلبانه افراد مقابل را فریب داده و شخص فریب خورده با رضایت خود مال و پول را به کلاهبردار می‌دهد. برای مثال فرد کلاهبردار با ارائه و نشان دادن یکسری مدارک و محصولات ادعا کسب رضایت خریداران دیگر را می‌کند و از این طریق فرد مقابل را فریب داده و آن شخص نیز خود پول را به کلاهبردار می‌دهد.

 در این مواقع شخصی که از او کلاهبرداری شده است با در دست داشتن مدارک یا با کمک افراد شاهد می‌تواند از فرد کلاهبردار شکایت کرده و پول و مال خود را پس بگیرد. در نظر داشته باشید امروزه تحصیل مال از طریق نامشروع و کلاهبرداری افزایش پیدا کرده است و برای اینکه شما بتوانید کلاهبرداری طرف مقابل را اثبات کنید، باید علاوه بر داشتن مدارک محکمه پسند از راهنمایی‌های یک وکیل باتجربه در این مسیر بهره مند شوید.

تحصیل مال از طریق نامشروع یا سوء استفاده و تقلب از امتیازات

تحصیل مال از طریق نامشروع | تحصیل مال نامشروع

منظور از تحصیل مال از طریق نامشروع سوء استفاده و تقلب از امتیازات، این است که افرادی که پست‌ها یا اختیارات دولتی را در دست دارند به عنوان یک مامور دولت مرتکب جرم شده و از طریق نامشروع اقدام به انجام کارهایی مانند اختلاس، ارتشاء و تصرف غیر قانونی در وجوه دولتی و اموال کنند.

 البته به غیر از موارد مالی انجام یکسری سوء استفاده‌های غیرمالی مانند هتک حرمت، بازداشت غیر قانونی، استراق سمع و.... نیز جزء موارد غیرقانونی و سوء استفاده و تقلب از امتیازات به حساب می‌آید که تمام آنها جرم شناخته شده و بر اساس نوع جرم، مالی یا غیر مالی است. برای اینگونه اشخاص مجازات مثل اخراج و جرایمی مانند زندان در نظر گرفته می‌شود.

توجه داشته باشید تحصیل‌ مال از طریق نامشروع می‌تواند سبب ضرر به مردم و اموال عمومی شده و می‌تواند حرمت و آبروی افراد را تحت تاثیر قرار دهد به همین دلیل معمولاً این جرائم مجازات‌های بیشتری دارند.

ادله اثبات تحصیل مال از طریق نامشروع

تحصیل مال از طریق نامشروع | تحصیل مال نامشروع

از مهم‌ترین موارد ادله اثبات تحصیل مال از طریق نامشروع که در حال حاضر نسبت به روش‌های دیگر بیشتر مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • وجود ۲ شاهد مرد و حضور آنها در دادگاه به منظور شهادت علیه فرد
  • اقرار کردن شخص مرتکب جرم به اینکه از طریق تحصیل نامشروع مالی به دست آورده است.
  • خود قاضی با توجه به محتویات موجود در پرونده و بررسی مدارک و اوراق می‌تواند وقوع جرم را احراز کند

سخن پایانی

در این قسمت برای شما در مورد تحصیل مال از طریق نامشروع صحبت کردیم و همانطور که متوجه شدید این کار می‌تواند از طریق روش‌های مختلف انجام شود. در صورتی که جزء مال باختگان هستید و پول خود را به دلایل مختلف مانند کلاهبرداری یا تقلب و سوء استفاده از امتیازات از دست داده‌اید برای شکایت و پس گرفتن پول خود نیاز به راهنمایی‌های یک وکیل باتجربه در این مسیر دارید.

 به این منظور ما نجات علی پور را به عنوان یکی از باسابقه‌ترین و موفق‌ترین وکلای شهر ارومیه به شما پیشنهاد می‌کنیم. نجات علی پور در رفع مشکلات حقوقی و قضایی و کمک به رفع بسیاری از مشکلات مالی به شما کمک شایانی می‌کند.

  • اشتراک در:

نظرات

نظر بدهید