دعوای مطالبه طلب

دعوای مطالبه طلب

دعوای مطالبه طلب

  • 1402/11/10

دعوای مطالبه طلب زمانی است که شخصی از فرد دیگر طلب پول خود را دارد و طرف مقابل نیز حاضر به پرداخت آن نیست. دراین‌صورت فرد خواهان می تواند طرح دعوا کرده و آن را به محکمه صالح ارائه کند. طلب پول ممکن است از انواع قرض، خسارت و یا تعهدات قرارداد باشد. همچنین سند طلب ممکن است از انواع عادی و یا رسمی نیز به شمار رود. با توجه به ماده 265 هر کس مالی را به فرد دیگر بدهد اما فرد مقابل توانایی بازپرداخت آن را نداشته باشد، فرد می  تواند طلب خود را درخواست کند. دعوای مطالبه طلب یکی از مهم  ترین دعوی ها در دادگاه‌های جمهوری اسلامی است که در ادامه قصد داریم شما را با نمونه رأی  ها و نمونه دادخواست  های مطالبه وجه در انواع مختلف آن آشنا سازیم.

نمونه دادخواست مطالبه وجه و خسارت تاخیر تادیه

خواهان :…..

اقامتگاه : ….

شماره ملی : ….

شماره تماس:…….

خوانده :….

اقامتگاه : …..

شماره ملی :

شماره تماس:……..

خواسته:

۱- مطالبه خسارت تاخیر تادیه وجه به مبلغ………مقوم به ……..

دلایل و مستندات :

۱- رونوشت شناسنامه

۲- اظهارنامه شماره…..

۴- اجرائیه شماره صادره از شعبه….اجرای احکام

۵-دادنامه قطعی شماره….صادره از دادگاه….

شرح دادخواست

ریاست محترم دادگاه خانواده شهرستان ……

با سلام و عرض ادب

به استحضار می رساند : اینجانب در مورخ ………… قبل از طرح دعوا طی ارسال اظهارنامه طلب خود را به مبلغ ..‌‌………ریال رسما از خوانده مطالبه نمودم.

حال با توجه به دادنامه قطعی شماره……..صادره از شعبه….دادگاه حقوقی عمومی شهرستان..‌‌‌… و نیز اجرائیه شماره ….‌.خوانده فقط محکوم به که معادل مبلغ…….ریال همان اصل طلب است را به اینجانب پرداخت نموده است .که متاسفانه در ضمن دعوای اصلی خواسته خسارت تاخیر تادیه را در دادگاه مطرح ننمودم.
حال اینجانب با تقدیم این دادخواست و با توجه به مبلغ ریالی محکوم به و استنادا به مواد ۵۱۵ و ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی ،از تاریخ ارسال اظهارنامه یعنی …/‌‌‌‌‌…./…. تا تاریخ پرداخت ، تقاضای مطالبه خسارت تاخیر تادیه و تمامی هزینه های دادرسی مورد استدعا ست.

 نمونه رای مطالبه وجه به استناد شهادت شهود

خواهان: آقای… فرزند … به نشانی …

خوانده: آقای … فرزند … به وکالت … به نشانی …

مطالبه:

خسارت تاخیر تادیه

مطالبه وجه بابت …

مطالبه خسارت دادرسی

تامین خواسته

 

بسمه تعالی

به تاریخ 13/7/99 در وقت فوق العاده جلسه شعبه دوم دادگاه عمومی حقوقی شهرستان فارسان به تصدی امضا کننده ذیل تشکیل است. پرونده کلاسه 981181 تحت نظر است دادگاه با عنایت به جمیع اوراق و محتویات پرونده ختم دادرسی اعلام و با استعانت از خداوند قادر و متعال و با تکیه بر وجدان به شرح ذیل مبادرت به صدور رای می نماید.

گردش کار:

در خصوص دعوای آقای … فرزند … به طرفیت آفای … فرزند … به وکالت … و وکالت توکیلی آقای … آبادی به خواسته : «مطالبه وجه 000/000/350 ریال قید شده در تعهد نامه پیوست بانضمام کلیه خسارات دادرسی و تأخیر تأدیه»، بدین شرح که خواهان در شرح دادخواست مدعی است طی تعهد نامه و اقرار در حضور شاهدان و جلسه که در تهران گذاشته شد و آقای … متعهد گردید در تاریخ 25/12/1398 مبلغ قید شده در تعهدنامه را برای آقای … واریز گردد که در همین تاریخ از اجرای تعهد نامه خود سرباز زده است و طی تماس تلفنی هم اقدام به تهدید نموده است.

لذا از آن دادگاه محترم خواستار رسیدگی و صدور حکم به شرح دستور خواسته همچنین بدوا صدور قرار تأمین خواسته مورد استدعاست.

و در جلسه رسیدگی خواهان اظهار داشته اند که من مبلغ 35 میلیون تومان از آقای طلب داشتم و خوانده قبول کردند که این مبلغ را در تاریخ 25/12/98 پرداخت نمایند که تاکنون پرداخت نکرده اند.

وکیل خوانده (آقای …) در دفاع اظهار داشته اند موکل تعهدی به پرداخت پول نداشته است بلکه تعهد موکل این بوده است که از آقای … پول را می گیرند و به خواهان می دهند و من تقاضای ارائه اصل سند عادی خواهان را دارم.

خواهان اظهار نمودند که من اصل تعهدنامه را به همراه ندارم، وکیل خوانده در ادامه بیان داشتند که نسبت به امضاء موکل اظهار انکار دارم و امضا منتسب به موکل نمی باشد.

دادگاه در ادامه جهت اخذ اظهارات شهود خواهان وقت رسیدگی تعیین نمود که خواهان أحد از شهود خود را حاضر نمودند و شاهد به هویت آقای … پس از تفهیم مجازات شرعی و قانونی شهادت کذب و پس از اتیان سوگند شرعی بیان داشتند که خواهان پسرم می باشد و ایشان از یک نفر تهرانی طلبکار بودند که فرد تهرانی پول را به آقای … داده بودند که پول را به خواهان بدهد.

پول را به پسرم (خواهان) ندادند و آقای واسطه شدند و آمدند جلوی منزل من در شهرکرد و گفتند که میخواهیم مشکل پرت و را حل کنیم، و با هم به تهران منزل بدهکار اولیه رفتیم و آقای آنجا (در تهران) گفتند من خودم پول داده بودند که پول را به خواهان بدهند و … پول را به پسرم (خواهان) ندادند.

آقای … واسطه شدند و آمدند جلوی منزل من در شهرکرد و گفتند می خواهیم مشکل پسرت و … را حل کنیم و با هم به تهران به منزل بدهکار اولیه رفتیم و و آقای … آنجا در تهران گفتند من خودم پول را می‌دهم و وکیل … هستم و دیگر کاری به … نداشته باشید و … قرار بود که 35 میلیون تومان به خواهان بدهند و ۱۰ میلیون هم به آقای … در تهران بدهد و آقای … به من گفتند پول … دست من می باشد و تصمیم‌گیرنده من هستم و با من طرف هستید و من هم به آقای … شماره کارت دادم و می‌خواستم موضوع حل شود و آقای … گفتند از مرقد امام رد نشده پول را به حساب شما واریز می کنم ولی آقای … پول را واریز نکرده اند و امروز و فردا می کردند تا اینکه یک روز رفتم جونقان درب منزل ایشان و چند نفر جونقانی هم طلبکار بودند و جلوی منزل ایشان بودند و همان جا یک نوشته با خط خودم تنظیم کردم و ایشان هم امضا کردند و قرار شد 25/12/98 پول را به پسرم (خواهان) بدهند. و پـسرم بابت وثیقه گذاشتن منزلم برای یک تهرانی از ایشان طلبکار شده بود و منزل هم به نام پسرم می باشد. و آقای … پولی که پسرم طلبگار بود را گرفتند و به آقای … داده بودند و علت اینکه من شماره کارت خودم را دادم این بود که به همدیگر اعتمادی نداشتند. و موقعی که صورت جلسه تنظیم شد … (خواهان) حضور داشتند و من خودم دل خواه صورت جلسه را به ایشان ندادم امضاء کنند. ولی به عملی که من انجام داده بودم راضی بودند. و من در درگیری با آقای نبودم و با هیچکدام پرونده ای ندارم.

وکیل خوانده آقای … بعد از استماع اظهارات شاهد بیان داشتند که

اولا بنابر افرار شاهد در همین جلسه و همانگونه که قبل از بیان اظهار شاهد به عرض رسید وی ذی نفع در موضوع می باشد به چند دلیل اول اینکه آنچه بنای اختلاف اولیه ایشان با آقای … بوده بنا بر اظهار صریح خودشان بابت اجاره سند بایت فردی تهرانی بوده که بر خلاف آنچه اظهار گردید سند به نام شخص شاهد بوده است.

طلب دیگر افرار صریح شاهد به اینکه قرار بود وجه به حساب شخص ایشان واریز گردد حداقل متعهد له بودن وی را در صورت اثبات اصل تعهد مشخص می نماید

ثانیاً آقای … به عنوان شاهد هم با آقای …، و هم با آقای … خصومت دنیوی دارند و دلیل آن دو مطلب است یکی وجود پرونده کیفری بین ایشان و آقای … و دیگری رفتار و جبهه گیری ایشان در همین دادگاه به گونه ای که خود را منعی قضیه نشان داده اند تا شاهد. و با توجه به آنچه که عنوان گردید صرف نظر از اینکه ایراد جرح مطرح شده و چه نتیجه ای حاصل شود موکل هیچگونه بدهی به خواهان ندارد و از طرف دیگر بنابر ادعای خواهان موکل، وکیل آقای … که قرار بود بدهی آقای … را به خواهان پرداخت نماید و از طرفی آقای … هیچگونه بدهی به خواهان ندارند و به تبع آن موکل چه به عنوان ضامن و چه به عنوان وکیل هیچگونه بدهکاری به خواهان ندارند چون بدهی اصلی وجود ندارد که بدهی تبعی ایجاد شود و هیچگونه دلیلی در این راستا ارائه نشده است.

خواهان نیز بعد از استماع اظهارات شاهد و وکیل خوانده بیان نمودند که قرار بود که پول به حساب پدرم واریز شود چون با هم توافق کرده بودند و به من گفتند برو بیرون و آقای نوروزی با پسرم صحبت کردند که آقای … به من گفتند حل شده و برو. و اصل این پول بابت این بود که من سندم را وثیقه پرونده کیفری یک تهرانی گذاشتم و آقای … واسطه بودند و ایشان به من گفتند با من طرف هستی و وقتی فرد تهرانی پول را به … دادند ایشان پول را به من ندادند.

و آقایان … و آقای … با اسحله در شهرکرد آمدند سراغ من که در حال حاضر پرونده کیفری داریم و من و شاهدم هیچکدام با آقای … پرونده نداریم ولی پدرم و من با آقای … پرونده داریم

رای دادگاه

در این خصوص با عنایت به جمیع اوراق و محتویات پرونده و نظر به اینکه

۱. ادله استنادی خواهان عبارت از یک فقره سند عادی و اظهارات دو نفر شاهد می باشد.

.۲. سند استنادی خواهان عادی بوده که خواهان حسب تکلیف مقرر در ماده 96 قانون آیین دادرسی مدنی سند موصوف را در جلسه اول رسیدگی به همراه نداشته اند.

۳. وکیل خوانده در جلسه اول رسیدگی تقاضای ارائه اصل سند را نموده که با توجه به اینکه خواهان سند موصوف را به همراه نداشتند، اقدام به تعرض (اظهار انکار) به اصالت سند نموده است که نتیجتا سند مذکور (حسب ماده ۹۶ قانون آیین دادرسی مدنی) از اعداد دلایل ایشان خارج می گردد،

۴، خواهان هر دو شاهد خود را در جلسه دوم رسیدگی (که جهت اخذ اظهارات شهود تشکیل گردیده بود) حاضر نکرده اند و فقط یکی از شهود ایشان اقدام به ادای شهادت نموده اند.

۵. حسب ماده ۲۳۰ قانون آیین دادرسی مدنی در خصوص دعاوی مالی دو نفر شاهد مرد یا یک مرد و دو زن به ضمیمه سوگند خواهان اقدام به ادای شهادت نمایند که چنین ترتیبی در مانحن فیه رعایت نگردیده است

بنابراین دادگاه با این اوصاف دعوای خواهان را وارد ندانسته و مستند به ماده 1257 قانون مدنی حکم به بطلان دعوای ایشان صادر و اعلام می نماید. رأی صادره حضوری و ظرف مهلت 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی در محاکم تجدید نظر استان چهار محال و بختیاری می باشد.

مجید کیانی

دادرس شعبه دوم دادگاه (عمومی) حقوقی شهرستان فارسان

نمونه دادخواست مطالبه وجه بابت انجام کار

دادخواست مطالبه طلب

خواهان ...............

خوانده...............

وکیل : مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری

تعیین خواسته و بهای آن:

مطالبه طلب بابت ... (مطالبه وجه به انضمام خسارت تاخیر تادیه از تاریخ دادخواست تا زمان اجرای حکم) به مبلغ 420,000,000 ریال تامین خواسته (تامین خواسته بابت مبلغ 420,000,000 ریال) مطالبه خسارات دادرسی

دلایل و منضمات:

  1. وکالت نامه به شماره .......... مورخ 09/12/1393 میزان تمبر مالیاتی به مبلغ 579,000 ریال باطل شد.
  2. فیش نقدی بانک به شماره ........... مورخ 06/12/1392

متن دادخواست مطالبه طلب

ریاست محترم دادگاه عمومی حقوقی تهران

با سلام

احتراما به استحضار می رساند:

براساس توافق شفاهی فی مابین موکل و خوانده (در زمانی که موکل در خارج از کشور بوده است) مبنی بر خرید یک واحد آپارتمان، موکل مبلغ 100,000 کرون را به صرافی .... می دهد تا معادل ریالی آن را در ایران (مبلغ 420,000,000 ریال) به حساب خوانده واریز نماید تا این وجه به عنوان بیعانه تا زمان بازگشت موکل به ایران و تنظیم مبایعه نامه فی مابین موکل و خوانده نزد خوانده باشد.

اما پس از واریز وجه مذکور و مراجعت موکل به ایران خوانده محترم از انجام تعهد خود مبنی بر تنظیم مبایعه نامه با موکل خودداری می نماید و از آنجایی که هیچ قرارداد کتبی مابین موکل و خوانده تنظیم نگردیده و صرفا وجه مذکور به حساب خوانده واریز شده بود لذا امکان الزام خوانده به انجام تعهد مبنی بر تنظیم مبایعه نامه و انتقال آپارتمان وجود ندارد.

نتیجتا صدور حکم به محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ 420,000,000 ریال و خسارت تاخیر تادیه از زمان دادخواست تا زمان تادیه وجه مذکور به انضمام جمیع خسارات قانونی و نیز هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل مستندا به ماده 265 قانون مدنی در حق موکل مستدعی است.

ضمناًً مستدعی است آقای ......... (کارمند صرافی که وجه مذکور را به حساب خوانده در ایران واریز نموده است) به عنوان مجلوب ثالث جهت تایید مراتب فوق و واریز مبلغ فوق از جانب موکل به حساب خوانده در دادرسی احضار گردد.

بدواً وفق ماده 108 قانون آیین دادرسی مدنی صدور قرار تامین خواسته و اجرای فوری قرار قبل از ابلاغ وفق ماده 117 آن قانون مستدعی می باشد.

هزینه دادرسی دریافت شده مبلغ: 12,880,000

 

نمونه دادخواست مطالبه وجه سند عادی

خواهان: مشخصات طلبکار

خوانده: مشخصات بدهکار

تعیین خواسته و بهای آن: تقاضای صدور حکم مبنی بر محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ ... ریال بانضمام کلیه خسارات دادرسی

دلایل و منضمات دادخواست: فتوکپی مصدق رسید عادی مورخ ...

ریاست محترم دادگاه

با سلام و عرض ادب

احتراما اینجانب ... خواهان دعوا. مبلغ ... ریال از خوانده محترم طلبکار می باشم. لازم به ذکر است که از خوانده محترم رسید کتبی موجود است که موید ادعای اینجانب می باشد که فتوکپی مصدق آن نیز به پیوست تقدیم گردیده است.

نظر به مراتب یاد شده و امتناع نامبرده از پرداخت بدهی خود تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ طلب بانضمام کلیه خسارات دادرسی مورد استدعاست.

 

طریقه نوشتن دادخواست مطالبه وجه

 

نوشتن دعوای مطالبه طلب

 در هنگام نوشتن دعوی مطالبه طلب به برخی از نکات مهم باید توجه داشته باشید. فراموش نکنید که مرجع رسیدگی به این نوع دعوی با توجه به مبلغ وجه مطالبه شده مشخص می شود. اگر مبلغ تا بیست میلیون تومان باشد، در شورای حل اختلاف مورد بررسی قرار می  گیرد و اگر بیش  از بیست میلیون باشد در دادگاه حقوقی رسیدگی می شود.

در هنگام نوشتن دادخواست مطالبه وجه به هزینه دادرسی نیز توجه کنید. هزینه دادرسی در دادگاه حقوقی، 3.5 درصد مبلغ خواسته شده خواهد بود و در صورت بررسی در شورای حل اختلاف نیز هزینه آن 1.75 درصد است. فراموش نکنید که دعوی مطالبه وجه در دادگاه محل اقامت فرد خوانده مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. در این نوع دعوی، فرد خواهان می  تواند قبل  از تقدیم دادخواست خود به دادگاه و یا پس  از تقدیم آن، درخواست تأمین خواسته از اموال فرد خوانده را نیز به دادگاه ارائه کند.

 اگر وجه مطالبه شده وجه رایج ایران است، فرد خواهان می  تواند خسارت تأخیر تأدیه خود را با توجه به شاخص رسمی بانک مرکزی از دادگاه درخواست کند. در دعوای مطالبه طلب، مشخصات خواهان و خوانده، همچنین شرح دادخواست و دلایل طلب وجه خود را به طور دقیق و کامل بنویسید.

 

 مطالبه طلب به نرخ روز

 

مطالبه طلب به نرخ روز

 اگر در هنگام دعوای مطالبه طلب به  دنبال مطالبه آن به نرخ روز هستید، می  توانید از روش  های مختلفی استفاده کنید. بانک مرکزی ماهانه میزان شاخص و نرخ تورم را برای محاسبه میزان طلب به نرخ روز اعلام می‌کند. امروزه می  توانید از محاسبه‌گر های آنلاین برای تعیین دقیق طلب خود به قیمت روز استفاده کنید.

 یکی از این روش  ها، استفاده از وب سایت های آنلاین است که به  راحتی می  توانید به نرخ روز طلب خود را مشاهده کنید. در روش دوم نیز می  توانید از فرمول مبلغ بدهی ضربدر شاخص تورم در زمان حال و تقسیم آن بر شاخص تورم زمان مربوط به دریافت مطالبه بدهی استفاده کنید. بدین منظور ابتدا مبلغ طلب خود را ضربدر شاخص تورم در زمان حال خواهید کرد. سپس آن را بر شاخص تورم زمانی‌که بدهی مطالبه شده  است تقسیم کنید تا به نرخ روز، طلب خود را دریافت کنید.

 

 نمونه دادخواست مطالبه وجه شورای حل اختلاف

خواهان : آقای ............ به کد ملی ... به نشانی...

خوانده : خانم .............. به کدملی... به نشانی..

وکیل : مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری

خواسته:
تقاضای صدور حکم مبنی بر محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ 2245000000 ریال مطالبه وجه

مطالبه خسارات دادرسی

مطالبه خسارت تاخیر تادیه

اعسار از هزینه دادرسی

دلایل و منضمات:

سند عادی شماره 486747 مورخ 14/4/90

تصاویر مبالغ واریزی

استشهادیه
وکالتنامه

متن دادخواست مطالبه وجه

ریاست محترم دادگاه عمومی حقوقی

با سلام

احتراما اینجانب بوکالت از خواهان مطالب ذیل را در تشریح دادخواست تقدیمی به استحضار می رسانم :
مطابق مبایعه نامه عادی شماره ..... تنظیمی در تاریخ 14/4/90 فیمابین آقای محمد و خوانده محترم در خصوص انتقال شش دانگ یک واحد آپارتمان به خوانده با پلاک ثبتی .... فرعی از ... اصلی قطعه 319 واقع در بخش 10 تهران حوزه ثبتی غرب، به ارزش 000/000/245/2 ریال، موکل مبالغی را به شرح ذیل جهت پرداخت ثمن و خرید ملک توسط خوانده و تنظیم سند به نام ایشان پرداخت گردید:
1. یک فقره چک صادره از حساب جاری طلایی به شماره .......... بانک سپه به مبلغ 000/000/370ریال مورخ 14/6/90
2. فیش شماره .... به مبلغ 000/000/30 ریال مورخ 14/6/90 بصورت کارت به کارت
3.یک فقره چک به شماره ..... بانک سپه مورخ 27/4/90 به مبلغ 000/000/200ریال
4. یک فقره چک به شماره ....... بانک سپه مورخ 15/5/90(همزمان با تنظیم سند)به مبلغ 000/000/250/1ریال
5. مبلغ 000/000/20ریال به صورت نقد مورخ 15/5/90(همزمان با تنظیم سند)
6. مبلغ 000/000/375ریال بابت مبلغ ودیعه مستاجر.
علی ای حال علیرغم مراجعات و مطالبات مکرر، خوانده محترم از استرداد وجه پرداختی امتناع می نماید فلذا بدوا تقاضای پذیرش اعسار موکل از پرداخت هزینه دادرسی و نیز با عنایت به مواد 648 و 265 قانون مدنی تقاضای صدور حکم مبنی بر الزام خوانده به استرداد وجه پرداختی 000/000/245/2ریال به انضمام مطالبه کلیه خسارات اعم از دادرسی و تاخیر تادیه از محضر عالی مورد استدعاست.

 

 نمونه دادخواست مطالبه وجه فیش واریزی

خواهان : فریبا ...... نام پدر : محمد شغل : کارمند محل اقامت : تهران.خیابان ونک ........ .

خوانده : حامد ...... نام پدر : حسن شغل : مدیر محل اقامت : تهران.خیابان سهروردی ........ .

تعیین خواسته و بهای آن :

  1. مطالبه وجه بابت .... (تقاضای صدور حکم مبنی بر محکومیت خوانده به پرداخت 000/000/334 ریال) به مبلغ 000/0000/334 ریال
  2. مطالبه خسارات دادرسی
  3. مطالبه خسارت تاخیر تادیه

دلایل و منضمات :

  1. فیش های واریزی به شماره .....

2.وکالت نامه به شماره .... مورخ 17/06/97 میزان تمبر مالیاتی به مبلغ 470000 ریال باطل شد.

 

شرح دادخواست مطالبه وجه

ریاست محترم دادگاه عمومی و حقوقی تهران

با سلام

احتراماً مراتب دادخواهی موکل را به شرح ذیل به استحضار عالی می رساند؛

  1. مستنداً به فیش شماره ...... مبلغ پنج میلیون ریال در تاریخ 01/04/1391
  2. مستنداً به فیش شماره ...... مبلغ چهار میلیون ریال در تاریخ 25/05/1391
  3. مستنداً به فیش شماره ...... مبلغ پنج میلیون ریال در تاریخ 17/11/1391

4.مستنداً به فیش شماره ...... مبلغ پنج میلیون ریال در تاریخ 18/02/1392

  1. مستنداً به فیش شماره ...... مبلغ یکصد و بیست و پنج میلیون ریال در تاریخ 07/05/1392
  2. مستنداً به فیش شماره ...... مبلغ سی میلیون ریال در تاریخ 24/05/1394
  3. مستنداً به فیش شماره ...... مبلغ بیست میلیون ریال در تاریخ 23/07/1392

8.مستنداً به فیش شماره ...... مبلغ ده میلیون ریال در تاریخ 27/09/1392

  1. مستنداً به فیش شماره ...... مبلغ ده میلیون ریال در تاریخ 17/12/1392
  2. مستنداً به فیش شماره ...... مبلغ بیست میلیون ریال در تاریخ 31/04/1393
  3. مستنداً به فیش شماره ...... مبلغ یکصد میلیون ریال در تاریخ 17/11/1395

تماماً توسط موکل به حساب خوانده محترم در بانک ... به مشاره حساب ...... واریز شده است که علی رغم پیگیری های مکرر موکل، ایشان از استرداد وجوه پرداختی امتناع نموده اند علیهذا به موجب مواد 265 و 648 قانون مدنی تقاضای صدور حکم مبنی بر محکومیت خوانده به استرداد وجوه پرداختی موکل به انضمام مطالبه کلیه خسارات اعم از دادرسی و تاخیر تادیه از محضر عالی مورد استدعاست.

سخن پایانی

دعوای مطالبه طلب، دعوایی است که در آن فرد به دنبال دریافت طلب خود از فرد خوانده است. اگر در صورتی که فرد خوانده از پرداخت بدهی خود سرباز بزند، در این صورت فرد خواهان می تواند دادخواستی را به دادگاه ارائه کند و وجه خود را مسترد نماید. در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع نمونه های درخواست مطالبه طلب و نمونه رای دادگاه آشنا سازیم.

  • اشتراک در:

نظرات

نظر بدهید