نحوه تعیین خسارت تاخیر تاییدیه چک

نحوه تعیین خسارت تاخیر تاییدیه چک

نحوه تعیین خسارت تاخیر تاییدیه چک

  • 1403/02/09

قانون کشور ایران به منظور جلوگیری از ضایع شدن حق و حقوق افراد قوانین مختلفی در نظر گرفته است که یکی از مهم‌ترین آنها را می‌توانیم قانون خسارت تاخیر تاییدیه چک معرفی کنیم. هنگامی که شخص بدهکار در زمان تعیین شده چک خود را پرداخت نکند سیستم حقوقی ایران موظف است تا مبلغی به عنوان خسارت دیرکرد به شخص مورد نظر پرداخت کند.

 طبق ماده ۵۲۲ آیین دادرسی مدنی، صادرکننده چک از تاریخ درج شده در چک تا تاریخ تاخیر پرداخت آن موظف به پرداخت مبلغی به عنوان دیرکرد یا جریمه است. در این قسمت برای شما در مورد خسارت تاخیر تاییدیه چک صحبت می‌کنیم.

 

خسارت تاخیر تاییدیه چک

در ماده ۲ قانون صدور چک آمده است که فرد دارنده چک می‌تواند نسبت به دریافت خسارت تاخیر تاییدیه چک نسبت به صادر کننده اقدام کند. این شخص می‌تواند همه خسارات و هزینه‌های وارده را به طور مستقیم دریافت کند. توجه داشته باشید در مورد دریافت خسارت تاخیر تاییدیه چک باید بگوییم که در صورتی که دو طرفین به صلح نرسند دادگاه و قانون کشور ایران موظف است تا میزان خسارت را بر اساس تعداد روزهای تاخیر به دارنده چک بدهد.

همچنین پرداخت هزینه‌های حق الوکاله و دادرسی نیز بر اساس تعرفه‌های قانونی بر عهده فرد بدهکار است. در نظر داشته باشید در صورتی که صادر کننده چک از پرداخت پول خود امتناع کرده و زمان زیادی نیز از این موضوع می‌گذرد شما با مطالعه مبحث خسارت تاخیر تاییدیه چک می‌توانید بر اساس نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی و مقدار مشخص شده بر اساس تورم، مقداری پول اضافه به عنوان خسارت دریافت کنید.

 

دریافت خسارت تاخیر در پرداخت وجه چک بلامحل

تعیین خسارت تاخیر تاییدیه چک | خسارت تاخیر تاییدیه چک

دریافت خسارت تاخیر در پرداخت وجه چک بلامانع را می‌توانیم یکی از مهم‌ترین اقدامات برای جبران دیرکرد ادای دین معرفی کنیم که نیاز است تا بدهکار به طلبکار بر اساس میزان تورم حاکم بر جامعه پرداخت کند.

در حال حاضر شاهد وجود چک‌های برگشتی زیادی هستیم که این موضوع اگر زمان زیادی طول بکشد ممکن است سبب وارد شدن خسارات مالی مختلف به دارنده چک شود. به همین دلیل قانون شرایطی را فراهم کرده است تا فرد طلبکار ضرر نبیند و به همین دلیل فرد بدهکار موظف است خسارت طرف مقابل را بر اساس وجه رایج کشور ایران پرداخت کند.

 البته اگر می‌خواهید برای دریافت خسارت تاخیر در پرداخت وجه چک اقدام کنید باید در نظر داشته باشید که بدهکار باید دارای شرایط تعیین شده و مشخص باشد. برای مثال در صورتی که حساب بانکی فرد توسط دادگاه توقیف شده باشد در نتیجه تاخیر تاییدیه به چک مورد نظر تعلق نمی‌گیرد.

 امروزه بسیاری از اطراف برای دریافت خسارت تاخیر تاییدیه چک اقدام می‌کنند، این افراد می‌توانند برای دریافت پول خود بدون صرف وقت اضافه و در کمترین زمان از یک وکیل با تجربه کمک بگیرند تا علاوه بر دریافت اصل پول بتوانند مقدار تاخیر در پرداخت را نیز بدون مشکل و صرف زمان زیاد دریافت کنند.

 

در چه صورت خسارت تاخیر تایدیه تعلق نمی گیرد؟

یکی از موضوعات مهمی که در مورد خسارت تاخیر تاییدیه چک باید در نظر داشته باشید این است که در چه صورتی این خسارت و جریمه به دارنده چک نمی‌رسد؟ در این مورد باید بگوییم که در صورت وجود موارد زیر خسارتی به فرد طلبکار نمی‌رسد:

  • اگر دین مالی نباشد.
  • در صورتی که پول قانونی و مشروع نباشد.
  • در صورتی که طلبکار بعد از سررسیده چک، پول خود را از بدهکار مطالبه نکرده باشد.
  • دین مورد نظر از وجه رایج مملکت (ریال) نباشد.
  • تغییرات فاحشی در شاخص قیمت سالیانه از زمان سررسید تا زمان پرداخت و بعد از آن وجود داشته باشد.
  • در صورتی که صاحب چک ورشکسته شده باشد.
  • در صورتی که فرد صادر کننده چک یا همان بدهکار متوفی شده باشد و تاریخ فوت او پس از تاریخ چک باشد.

البته به جز این موارد در حوزه خسارت تاخیر تاییدیه چک موارد دیگری نیز وجود دارد که برای اطلاع دقیق از آنها نیاز است تا با یک وکیل با تجربه یا گروه وکلای متخصص مشورت کنید.

 

خسارت تاخیر تایدیه چک بعد از پنج سال

تعیین خسارت تاخیر تاییدیه چک | خسارت تاخیر تاییدیه چک

یکی دیگر از مباحث مهم در مورد خسارت تاخیر تاییدیه چک بررسی میزان تاخیر بعد از گذشت ۵ سال است. در این مورد باید بگوییم هر چک از پایان تاریخ سررسیده مشول مرور زمان می‌شود و فرد طلبکار بر اساس میزان تورم و نظر قاضی می‌تواند خسارت دریافت کند.

توجه داشته باشید اگر بین تاریخ سررسید و زمان مطالبه و همچنین زمان مطالبه تا تقدیم دادخواست مدت زمان ۵ سال یا بیشتر وجود داشته باشد به دلیل دارا بودن مازاد بر خسارت شخص می‌تواند اقدام به مطالبه خسارت خود کند که صادر کننده چک نیز موظف به پرداخت آن است.

البته توجه داشته باشید در این مسیر یک سری قوانین پیچیده در مورد دریافت اصل چک و خسارت آن وجود دارد که فرد باید یا تجربه کافی داشته باشد یا از قبل با یک وکیل به منظور دریافت سریعتر حق خود صحبت کند.

 

حذف خسارت تاخیر تایدیه در قانون جدید چک

شایعاتی در زمینه حذف خسارت تاخیر تایدیه در قانون جدید چک شنیده شده است که در حال حاضر صحت نداشته و فقط تغییراتی در نحوه و چگونگی آن ایجاد شده است. به عبارتی در حال حاضر خسارت تاخیر تاییدیه چک قابل وصول بوده و به قوت خود باقی مانده است.

 توجه داشته باشید طبق بخشنامه ارائه شده در حال حاضر میزان خسارت بر اساس شاخص سالانه محاسبه شده و نباید آن را بر اساس شاخص ماهانه محاسبه کرد. در نتیجه توصیه ما به شما این است که اگر فرد بدهکار و صادر کننده چک زمان زیادی است که از پرداخت بدهی خود امتناع می‌کند، در کنار دریافت مبلغ چک به عنوان حق و حقوق قانونی خود اقدام به دریافت خسارت تاخیر تاییدیه چک نیز نمایید.

 

رای وحدت رویه خسارت تاخیر تایدیه چک

تعیین خسارت تاخیر تاییدیه چک | خسارت تاخیر تاییدیه چک

با در نظر گرفتن رای وحدت رویه در شماره ۸۱۲ که در دیوان عالی کشور صادر شد با محاسبه خسارت ناشی از تاخیر تاییدیه چک بر اساس تاریخ مندرج در چک می‌توان مقدار خسارت را از زمان مشخص شده روی چک دریافت کرد. به عبارتی تاریخی که روی چک درج شده است مبنای محاسبه خسارت تاخیر تاییدیه چک است.

 بنابر رای وحدت، این موضوع تفاوتی بین سایر مطالبات و چک در تورم و شاخص میزان خسارت ندارد. پس اگر مشکل شما مربوط به خسارت تاخیر تاییدیه چک است، توصیه می‌کنیم به تاریخ مندرج روی چک به عنوان مبدا محاسبه توجه کرده تا بتوانید بر اساس میزان تورم و نرخ مشخص شده توسط بانک مرکزی یا قانون، خسارت و جریمه دیرکرد پرداخت چک را دریافت نمایید.

 

نمونه دادخواست مطالبه خسارت تاخیر تایدیه چک

در ادامه این قسمت یک نمونه دادخواست مطالبه خسارت تاییدیه چک برای شما ذکر می‌کنیم تا در مواقع لزوم بتوانید با کمک آن درخواست خود را تنظیم کنید:

رياست محترم شوراي حل اختلاف شهر.......

باسلام

احتراماً به استحضار ميرساند نظر به اينكه اينجانب از خوانده ي دعوي مبلغ ...... ميليون ريال طي يك فقره چك به شماره سريال ....... عهده بانك ...... طلب داشته كه نسبت به اصل مبلغ فوق الذكر اجراييه در شعبه ..... دادگاه حقوقي ...... صادر شده، اما نسبت به خسارت تأخير اقدامي نشده است. لذا صدور حكم مبني بر محكوميت ايشان به پرداخت خسارت تأخير تأديه مورد استدعاست.

 

با تشكر

و

تجديداحترام

 

سخن پایانی

در این قسمت برای شما در مورد خسارت تاخیر تاییدیه چک صحبت کردیم و گفتیم در مواقعی که قانون مجاز بداند می‌توانید علاوه بر دریافت مبلغ اصلی چک، مبلغی نیز به عنوان دیرکرد و خسارت از طرف مقابل خود دریافت کنید. در نظر داشته باشید اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید و نیاز به کسب راهنمایی‌های اصولی و دقیق دارید می‌توانید از راهنمایی‌های یک وکیل باتجربه و متخصص‌ در این زمینه استفاده کنید.

 به این منظور ما آقای نجات علی پور به عنوان یکی از برترین و شناخته شده‌ترین وکلای شهر ارومیه را به شما معرفی می‌کنیم. ایشان به دلیل داشتن سابقه زیاد و عضو بودن در کانون وکلای تهران می‌تواند در این مسیر به خوبی شما را یاری کرده و کمک کند تا بتوانید حق و حقوق قانونی خود را در مورد چک در کمترین زمان دریافت کنید.

  • اشتراک در:

نظرات

نظر بدهید