جرم قاچاق مشروبات الکلی و مجازات

جرم قاچاق مشروبات الکلی و مجازات

جرم قاچاق مشروبات الکلی و مجازات

  • 1402/12/02

 در قانون اسلامی قاچاق هرگونه کالای مختلف، جرم شناخته‌ شده و مجازاتی را به‌ همراه دارد. یکی از جرایمی که فرد متخلف باید مجازات آن را تحمل کند، قاچاق مشروبات الکلی است. هرگونه واردات مشروبات الکلی به داخل کشور قاچاق بوده و شخص واردکننده باید مجازات آن را تحمل کند. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با تعریف قاچاق مشروبات الکلی، جرم قاچاق مشروبات، نحوه بخشودگی و عفو آن، همچنین نحوه مشارکت در نگهداری مشروبات الکلی و نحوه گزارش نگهداری مشروبات الکلی آشنا سازیم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

 قاچاق مشروبات الکلی

 هرگونه قاچاق مشروبات الکلی باعث ایجاد اختلالات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در تمامی جوامع بشری می شود. وارد کردن مشروبات الکلی به کشور یک جرم نابخشودنی بوده و در دسته جرایم قاچاق قرار دارد. همان‌طورکه می‌دانید مشروبات الکلی باعث ایجاد حالت مستی در افراد شده و آن‌ ها را از تفکر عادی خارج می‌ کند. به‌ همین دلیل بحث مشروبات الکلی به یکی از مهم‌ ترین موضوعات تبدیل شده‌ است. افراد جامعه باید با تمامی قوانین و مقررات آن آشنایی لازم را داشته باشند تا با مشکل خاصی روبرو نشوند.

 

قاچاق مشروبات الکلی

 هرگونه ساخت و تولید الکل و مشروبات الکلی در کشور ایران جرم شناخته‌ شده و مجازات دارد‌ به‌ همین منظور بسیاری از افراد به‌ صورت مخفی دست به انجام چنین عملی می‌ زنند. ازآن‌جایی‌که واردات این نوع مشروبات ممنوع است، به‌ هیچ‌ عنوان نباید وارد کشور گردیده و مورد استفاده قرار گیرند. در نتیجه قانون و قانون‌گذار ها از تمامی ابعاد این موضوع را مورد بررسی قرار داده و قوانینی را برای آن وضع کرده‌ اند. به‌ عنوان مثال نگهداری مشروبات الکلی، وارد کردن آن، فروش مشروبات و یا حتی استفاده از آن‌ ها مجازات مستقلی دارند.

 با معاونت در قاچاق مشروبات الکلی، متخلف شناخته خواهید شد و به هیچ عنوان نخواهید توانست از مجازات آن فرار کنید. بنابراین بهتر است با تمامی قوانین این جرم آشنا باشید که در ادامه در مورد آن بحث خواهیم کرد.

 قاچاق مشروبات الکلی در صلاحیت کدام دادگاه است؟

 هرگونه قاچاق کالا مانند قاچاق مشروبات الکلی در صورت ورود غیرقانونی ضبط می‌ شوند. در حقیقت هر کالایی که بدون مجوز وارد کشور شود، جزئی از جرایم قاچاق بوده و باتوجه به ماده ۳۰۳ قانون آیین دادرسی کیفری، دادگاه انقلاب موظف به رسیدگی به این‌ گونه پرونده‌ ها است.

 

 قاچاق مجازات مشروبات الکلی خارجی

 

قاچاق مشروبات الکلی

 با توجه به ماده ۲۲ قانون قاچاق کالا، اگر فردی نسبت‌ به نگهداری کالای ممنوعه خارجی، حمل و یا فروش آن اقدام کند، علاوه‌ بر ضبط کالا، مجازات زیر شامل حال او می‌ شود:

  • اگر ارزش کالا تا حدود یک میلیون تومان باشد، به پرداخت جزای نقدی دو تا سه برابر ارزش کالا محکوم می‌ شود.
  • اگر ارزش کالا بین یک میلیون تا ده میلیون تومان باشد، به پرداخت جزای نقدی سه تا پنج برابر ارزش کالا محکوم می‌ شود.
  • اگر ارزش کالا بین ده میلیون تا صد میلیون باشد، به حبس از شش ماه تا دو سال و پرداخت جزای نقدی پنج تا هفت برابر ارزش کالا محکوم می‌ شود.
  • اگر ارزش کالا بیش‌ از یک صد میلیون تومان باشد به حبس از دو سال تا پنج سال و پرداخت جزای نقدی هفت تا ده برابر ارزش کالا محکوم می‌ شود.

 جرم مشروبات الکلی برای بار اول

 با توجه به ماده ۷۰۳ قانون مجازات اسلامی، وارد کردن هرگونه مشروبات الکلی به کشور قاچاق بوده و فرد متخلف به شش ماه الی پنج‌ سال حبس و تحمل هفتاد و چهار ضربه شلاق در کنار پرداخت جزای نقدی به میزان ده برابر ارزش تجاری کالا محکوم می‌ گردد. توجه داشته باشید که مجازات قاچاق مشروبات الکلی غیر قابل تعلیق بوده و قاضی نمی‌ تواند برای آن حکم تعلیق صادر نماید. درنتیجه می‌ توان گفت قانون‌ گذار سخت‌ گیری بسیاری بر رخداد این جرم دارد.

 بخشودگی جرایم مشروبات الکلی

 نوشیدن مشروبات الکلی با شهادت و اقرار ثابت می‌ گردد اما مثبت بودن تست الکل دلیل بر اثبات آن نیست. دراین‌صورت قاضی می‌ تواند با توجه به شرایط در مجازات آن تخفیف‌ هایی قائل شود. اگر ادله لازم برای اثبات جرم علیه شما وجود نداشته باشد، قانون نمی‌ تواند مجازاتی برای آن تعیین کند. اما در هر صورت اگر توسط مراجع قضایی فراخوانده شده باشید، باید در محل حضور یافته و از خود دفاع کنید.

 درهرصورت دادگاه نمی‌ تواند حد و اندازه شرعی حکم مربوط به مجازات مشروبات الکلی را تغییر داده و یا در آن حذفیات ایجاد نماید. اگر فرد نسبت‌ به انجام کار خود پشیمان باشد، می‌ تواند از تخفیفات آن بهره‌ مند شود. توجه داشته باشید که اگر جرم دارای مجازات حدی باشد و قبل‌ از اثبات آن، فرد اقرار نماید، تخفیف در مجازات او قائل خواهند شد.

 

 عفو حمل مشروبات الکلی

 

قاچاق مشروبات الکلی

 مجازاتی که برای حمل مشروبات الکلی در نظر گرفته شده‌ است، تعزیری بوده و قاضی می‌ تواند در صورت مصلحت و اقرار متهم به آن، تخفیفاتی اعمال کند. اما این امر در صورتی ممکن است که فرد هیچ سوءپیشینه در حمل مشروبات الکلی نداشته باشد، سابقه شخصی و خانوادگی برای استفاده از مشروبات الکلی در آن وجود نداشته باشد و این‌ که بتواند در دادگاه از خود دفاع کند.

 

 جرم مشارکت در نگهداری مشروبات الکلی

 

قاچاق مشروبات الکلی

 نگهداری مشروبات الکلی در قانون جرم شناخته می‌ شود و مجازات دارد. مشارکت در نگهداری مشروبات الکلی در دسته مجازات حمل آن با خودرو قرار دارد. اگر مالک وسیله نقلیه نسبت‌ به حمل آن آگاه باشد، به نفع دولت توقیف می‌ شود. اما اگر نگهداری مشروبات الکلی و حمل آن توسط فرد مالک وسیله نقلیه، بدون آگاهی او انجام شود، فرد تنها به پرداخت جزای نقدی معادل مبلغ وسیله نقلیه خود محکوم می‌ شود.

 سخن پایانی

 مشروبات الکلی که وارد کشور می شوند، از نوع کالاهای قاچاق هستند. افرادی که نسبت به قاچاق مشروبات الکلی اقدام کنند، مجرم شناخته شده و باید مجازات آن را متحمل شوند. در این مقاله سعی کردیم شما را با مجازات جرم قاچاق مشروبات الکلی، عفو جرم قاچاق، جرم مشارکت در قاچاق مشروبات و بخشودگی آن آشنا سازیم. توجه داشته باشید که حتی معاونت در انجام جرم نیز، تخلف شناخته شده و فرد مجازات خواهد شد.

  • اشتراک در:

نظرات

نظر بدهید